مصاحبه اختصاصی ماهنامه دندانپزشک با آقای سید مجید حسینی نایب رئیس دوم اتحادیه صنف تجهیزات و مواد دندانپزشکی

با سلام و ممنون از شما بابت وقتی‌که برای مجله دندانپزشک گذاشتید، تقاضا دارم خودتان را معرفی نمایید:
قبل از شروع می‌خواستم یادی کنم از مرحوم رضا مهرآبادی که از ابتدای اتحادیه ریاست آن را برعهده داشتند طلب آمرزش برای ایشان را داشته و در کنار ایشان از آقای رضا قلی شجاعی که ابتدای تأسیس اتحادیه تاکنون در کنار آقای مهرآبادی جزء مدیران مشغول فعالیت بوده که برای این دو مرحوم علو درجات را از خداوند مسئلت دارم، این اتحاد و اتحادیه را نگهداری و پاسداری کردند و تا به امروز که بنده به عنوان عضو کوچکی از این صنف خدمتگذار عزیزان در هیئت مدیره هستم.
همچنین از آقای رضا کلانتری، ریاست محترم اتحادیه و آقای مهندس حسین شجاعی نایب رئیس اتحادیه و جناب آقای فریدون سلامی از پیشکسوتان این صنف که در سه دوره متوالی در اتحادیه زحمت زیادی کشیده‌ و از عزیزان و بزرگوارانی هستند که در هیئت مدیره راهگشا و هیئت مدیره از رهنمودهای ارزنده ایشان همواره بهره‌مند بوده است و جناب آقای مهندس عباسی که ایشان اولین دوره‌ای است که به اتحادیه پیوسته و با تمام توانشان سعی می‌کنند که خدمت‌گزاری شایسته باشند، همینطور آقای امیر طرخورانی که از طرف اعضاء صنف به عنوان بازرس منتخب انتخاب شده‌ و بنده که عضو کوچکی از این صنف و در هیئت مدیره به عنوان نائب رئیس دوم هیئت مدیره در دو دوره خدمت‌ همکاران در اتحادیه انجام وظیفه می‌کنم.

یکی از دغدغه‌های اتحادیه، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و البته دندانپزشکان کنگره‌ها و نمایشگاه‌های جانبی آن‌ها بوده لطفاً برای ما بفرمایید اتحادیه برای مدیریت و نظارت بر این کنگره‌ها و نمایشگاه‌ها چه برنامه‌ای دارد؟
یکی از ذغدغه‌های اصلی اتحادیه از همان ابتدا، نمایشگاه‌ها بوده است. متأسفانه تعداد نمایشگاه‌ها بسیار زیاد است و هر سال به تعداد آن اضافه می‌شود. ما اصلاً نمی‌خواهیم وارد این که انجمن‌ها و کنگره‌ها بازدهی دارند یا ندارد صحبت کنیم؟ و یا اینکه علم دندانپزشکی چقدر پیشرفت داشته که نیاز است در ایران ماهانه یک کنگره و نمایشگاه برگزار بشود صحبت کنیم. بدیهی است بنده نمی‌توانم این را باور بکنم. چرا که کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و سوئیس سالانه در این کشورها فقط یک نمایشگاه برگزار می‌شود و نمایشگاه‌های دندانپزشکی دو سال یک‌بار برگزار شده و به تأیید همه شرکت‌کنندگان شاهد پیشرفت‌ و بازدهی بالای آن بوده‌اند. اما متأسفانه در بعضی از کنگره‌های ما مسائل تکراری مورد آموزش قرار می‌گیرد.
ما دندانپزشکان و توزیع کننده‌ها و وارد کننده‌ها همه جزء یک خانواده هستیم و بدیهی است با هم ارتباط داریم و از بازخوردی که از خود دندانپزشکان می‌گیریم همه بر تکراری بودن و تعداد زیاد کنگره‌ها اتفاق نظر دارند.
البته ما منکر تلاش انجمن‌ها نیستیم و می‌دانیم که انجمن‌ها سعی دارند که تغییر رویه داده و مشاهده می‌کنم که در جهت خوبی قدم برداشت و کنگره‌ها به کنگره‌های علمی پر بارتری تبدیل شده‌اند، به هر صورت ما به عنوان اتحادیه مخالف برگزاری هرگونه نمایشگاه تکراری و متعدد هستیم و حتی‌الامکان اعضاء هیئت مدیره سعی بر کاهش تعداد نمایشگاه‌ها دارند.
در همین راستا ما با وزارت صنعت و معدن و مسئولین دیگر نشست‌هایی داشتیم که آن‌ها بصورت کتبی اعلام نمودند که نمایشگاه حق مسلم اتحادیه‌های مربوطه است و بدیهی است در نهایت این اعضاء و شرکت‌های محترم هستند که نباید شرکت کنند.

در سال‌های اخیر تولیدکنندگان و واردکنندگان با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان‌اند و در این زمینه چه راهکار و برنامه‌هایی تدارک دیده شده است؟
همانطور که مستحضر هستید در سال های اخیر شاهد مشکلات ارز و نوسانات آن هستیم و متأسفانه برخی از افراد ارزهای دولتی گرفته‌ و البته هنوز برای اتحادیه مشخص نشده‌ که چه افرادی هستند، با سازمان حمایت از مصرف کننده مکاتباتی داریم که برای قیمت‌گذاری کالاها بتوانیم هماهنگی‌هایی داشته باشیم که این کالاها بتوانند به قیمت منصفانه به دست مصرف کننده محترم برسد، در دستور هیئت مدیره که از طریق ریاست محترم ابلاغ شده تا آنهایی که ارز دولتی استفاده کردند برای قیمت‌گذاری منصفانه مطابق جدول قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با اتحادیه هماهنگ نمایید.
یکی از مشکلاتی که بنده در واردات کالا مواجه بوده‌ام، این است که در سال‌های گذشته به واسطه سیاست‌هایی که در اداره تجهیزات بوده، هماهنگی و همکاری شایسته بین اتحادیه صنف و اداره کل تجهیزات برقرار نشده و همین باعث شده بود که تعدادی انجمن‌های خودجوش و غیرانتفاعی یا تحت عنوان اتحادیه‌های خودجوش تشکیل شوند، اما اتحادیه صنف تنها اتحادیه قانونی و زیر نظر وزارت صنعت و معدن و با پروانه فعالیت صنفی با شماره فعالیت است و تنها اتحادیه‌ای هستیم که می‌توانیم پروانه کسب برای اعضاء صادر کنیم و تقریباً تمام تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان از اتحادیه ما پروانه کسب دارند. اما به دفعات شاهد هم‌اندیشی‌ها و جلساتی تحت عنوان اتحادیه‌ و انجمن‌های خودجوش بوده‌ایم، البته آنها کاملا برای ما قابل احترام هستند اما به نظر من کار باید طبق سلسله مراتب خود پیش برود و این جایگاه، جایگاه اتحادیه صنف است و اگر دوستان هم صاحب نظر هستند و می‌خواهند در این مورد کمک کنند، بهتر است با اتحادیه صنف که قانونمند است هماهنگ باشند و اتحادیه از آن‌ها استقبال خواهد کرد، ما آماده هستیم که هرگونه همکاری و هماهنگی با اینگونه انجمن‌های صنفی که به واقع آنها را نمی‌شناسیم، هماهنگی داشته باشیم و با هم برای کمک به صنف قدم برداریم.
در مورد سیاست‌های قابل تقدیر اداره تجهیزات به خصوص سامانه‌ی جدیدی و با احترام به آقای دکترمسائلی، متأسفانه بعضی از سیاست‌هایی که اتخاذ شده اجرای آن‌ها برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مشکل است. اداره تجهیزات اگر می‌خواهد به موفقیت‌های مطلوب برسد باید همیشه با اتحادیه صنف هماهنگ باشد که اتحادیه صنف از بدنه‌ی صنف است و اعضای هیئت مدیره از واردکنندگان و تولیدکنندگان و فروشندگان صنف هستند و از پیشکسوتان صنف بوده که مورد اعتماد اعضاء و با انتخاب تولیدکنندگان و واردکنندگان مشغول فعالیت شده‌اند.
من فکر می‌کنم که باید آنها تعامل و جلسات بیشتری را داشته و خیلی از مسئولیت‌ها را به اتحادیه تفویض کنند. همواره ما شاهد شعارهایی برای تسهیلات واردات هستیم، هنوز هم می‌شنویم اما می‌بینیم در عمل واردات مراحل دشواری دارد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با زحمات عزیزان در اداره تجهیزات بتوانیم شاهد بهبود این امر باشیم، ما زیاد هم با شعار تولید نمی‌خواهیم که واردات را بکوبیم یا ممانعت کنیم. تولید در تمام دنیا نشانه نماد کشورها بوده و درآمدزا است اما تولیدی که درست تعریف شده و درست حمایت شود، نه این که بعضی از تولیدکنندگان تا به فکر تولید می‌افتند، به موازاتش ابتدا برای کالایی که در فکرشان می‌خواهند تولید کنند، با مشابه نمونه وارداتی را صدمه زده یا ممانعت از ورود آن کالا داشته باشند.
به نظر من بهترین سیاست این است که تولید و واردات در کنار هم بوده و رقابت ایجاد کنند و انحصاری نباشد و این خیلی مهم است که به جایی برسیم که کالای خارجی وارد شود و کالای ایرانی با کیفیت نیز تولید شود و مصرف کننده خودش مبادرت به خرید کالای ایرانی کند و آن نقطه، نقطه‌ی موفقیت است نه اینکه جلوی واردات کالایی را برای حمایت از تولید ملی بگیریم، البته حمایت از تولید ملی کار ارزشمندی است اما بهتر است در کنارش به حد معقول واردات داشته باشیم که همیشه کیفیت و استاندارد را فراموش نکنیم.

چرا عده‌ای از تولید و توزیع‌کنندگان همیشه در فرایند واردات دچار ضرر و زیان می‌شوند؟
یکی از مشکلات ما تولیدکنندگانی هستند که مظلوم‌ترین طبقه‌ی صنف ما بوده و آنها با این گرانی‌ها هیچگونه تعریفی برای تأمین منبع کالا ندارند. ما باید با کمک اداره تجهیزات کاری کنیم که وارد کننده، وارد کند و تا زمانی‌که کالا به دست مصرف کننده می‌رسد نظارت دقیق با توجه به جدول قیمت‌گذاری چهارستونی انجام شود. من فکر می‌کنم که این بهترین روش است که توزیع‌کنندگان هم بتوانند قانونمند فعالیت کرده و روند توزیع کالا وقتی که شفاف و سراسری باشد خیلی کمتر کمبود کالا پیش می‌آید و یا نوسانات شدید قیمت کالا در بازار به این گستردگی نخواهد بود.
با صدای بلند می‌گویم تنها ارگانی که اختیار قیمت‌گذاری دارد، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و واردکنندگان است. هیچ سازمان دیگری نمی‌تواند قیمت‌گذاری کند. بدیهی است که از نظر تعریف قانونی در چهارچوب وظایف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. خود سازمان حمایت و مسئولین محترم در مواردی که لازم است همیشه در کمیته‌های قیمت‌گذاری مشورت گرفته و هم‌اندیشی انجام می‌شود اما بصورت تعریف شده نبوده و در این زمینه مکاتباتی انجام شده، جناب آقای کلانتری رئیس اتحادیه چندی پیش نامه برای سازمان حمایت نوشتند و جواب مثبتی هم گرفتیم و قرار است در آینده نزدیک با سازمان حمایت جلساتی داشته باشیم. اگر این ارزهای دولتی بخواهند تداوم داشته باشند حتماً با سازمان حمایت، اتحادیه، کارشناسان اتحادیه یک هم فکری خواهند داشت، چرا که صنف تجهیزات دندانپزشکی، تخصصی است و طبیعتاً نیازمند ورود اتحادیه نیز احساس می‌شود.

در حال حاضر فرایند قیمت‌گذاری‌ مواد و تجهیزات دندانپزشکی چگونه است؟
در گذشته، تمام کالاهای کشور توسط سازمان حمایت، قیمت‌گذاری می‌شد در حال حاضر با اینکه واردکننده‌ای به سازمان مراجعه نمی‌کند تا با توجه به جدول قیمت‌گذاری و نظارت کارشناسان قیمت‌گذاری انجام شود اما این بخشنامه همچنان به قوت خود باقیست که تمام واردکنندگان موظف هستند که ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت. چه برای مصرف کننده چه عمده فروش رعایت نمایند.
در هر صورت من امیدوارم که با کمک عزیزان و مسئولین اتحادیه بتوانیم در این موقعیت بحرانی که کمبود کالا در صنف تجهیزات دندانپزشکی احساس می‌شود، بتوانیم سریعاً مدیریت کرده تا به بحران نرسیم و بتوانیم، کالاها را به سرعت تأمین کرده و تولیدکنندگان عزیزمان بتوانند به ‌راحتی کالاهای خود را به دست مصرف‌کننده برسانند، در همین‌جا می‌خواهم تقاضا کنم اداره تجهیزات که در برنامه‌ها و سیاست‌هایشان ترخیص و واردات تسهیلات نیز دیده شده، این امر را جدی گرفته و به ویژه از کالاهایی که سابقه ورود دارند و واردکنندگانی که تجربه خوبی دارند اجازه دهند از چراغ سبز راحت عبور کنند و دچار مشکل نشوند.

آیا اتحادیه صنف در مورد قاچاق کالا تدابیری در نظر گرفته است؟
چرا بیست سال پیش قاچاق نداشتیم؟ به نظر من مبادرت و جلوگیری و عدم ارائه تسهیلات برای واردات بهترین عامل برای قاچاق است. وقتی که توزیع‌کننده و واردکننده شاهد باشد که طبق قانون می‌تواند واردات داشته باشند پس چرا به قاچاق روی آورند؟ حتی با احتساب اینکه قاچاق مالیات نمی‌دهد و با توجه به ریسک موجود معمولاً گران‌تر می‌شود زیرا هزینه بالایی دارد.
در هر صورت قاچاق برای تمامی اقشار، خطر دارد و فکر می‌کنم ما باید به واردات کمک کنیم و به آن تسهیلات ارائه داده تا واردات به راحتی انجام شده و این‌قدر فیلتر پشت فیلتر برای آن نگذاریم، واردکنندگان می‌دانند چه کالایی و با چه نیازی لازم است وارد شود و هیچ واردکننده‎ای پول نمی‌دهد، تا کالای غیر استاندارد خریده و همه تلاش می‌کنند که جنسی بخرند که بتوانند در کشور بازار خوبی داشته باشند و سال‌های سال بتوانند کالای باکیفیت به خریداران عرضه کنند.
کالاهایی که کیفیت نداشته باشد فقط یک‌بار می‌تواند به بازار وارد و یک‌بار می‌تواند توزیع گردد و با عدم رضایت مصرف‌کننده ادامه پیدا نمی‌کند، پس این همه کارشناسی و فیلتر گذاشتن به نظر من درست نیست. باید به توان و تجربه واردکنندگان با سابقه اطمینان کنیم و استانداردهای بین‌المللی را کافی بدانیم.

در پایان نکته و یا پیامی دارید بیان کنید؟
در پایان می‌خواهم اشاره کنم که این تحریم‌های ناجوانمردانه که وارد آن شده‌ایم برای کشور عزیزمان بوده و همه باید در مدیریت آن نقش مؤثری داشته باشیم و از کلیه مسئولین محترم بخصوص مسئولین محترم اداره کل تجهیزات و اداره محترم غذا و دارو می‌خواهم خواهش کنم تا هر چه سریع‌تر در فرصت کوتاه مانده تا تحریم بعدی نسبت به تسهیلات بسیار روان در واردات و ترخیص از گمرکات مساعدت لازم را لحاظ فرموده و دستورات رهنمود شده صادر فرمایند.