توسعه ۶ هزار متری دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توسعه شش هزار متری دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را امسال در دستور کار قرار دادیم.

علیرضا یوسفی ظهر چهارشنبه در جمع دندانپزشکان سراسر کشور که در اصفهان گردهم آمدند، اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد دانشجویان دندانپزشکی در هر سال ضرورت توسعه دانشکده دندانپزشکی اصفهان وجود دارد که امید است تا پایان امسال بتوانیم طرح توسعه را به اجرا در آوریم.

وی بیان داشت: دانشکده دندانپزشکی یکی از دانشکده های پر سابقه و قدیمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است و بنیانگذار بسیاری از روش های درمانی دندانپزشکی در سطح کشور به شمار می رود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: امروز دندانپزشکی از شاخه های مختلفی برخوردار است که هر توسعه هر یک از این شاخه ها جوابگوی نیاز بخش زیادی از مردم است و بر همین اساس حمایت جدی از متخصصان دندانپزشکی در واقع کمک به رفع نیاز بسیاری از مردم است.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی اصفهان نیز در بخش دیگری از این جلسه بیان داشت: توجه ویژه بر روی شناخت، تشخیص، درمان های پروتز و جراحی می تواند بسیاری از این مشکلات را که باعث شکست درمان ایمپلنت در این بیماران و جراحات ناشی از آن است را برطرف کند.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات ایمپلنت های دندانی بدنبال برگزاری همایش های کشوری و بین المللی است تا از این راه بتواند اصفهان را در سطح خاورمیانه و جهان به عنوان قطب علمی ایمپلنتولوژی معرفی کند.

احمد مقاره عابد گفت: با توجه به گسترش و کارایی ایمپلنت، انجمن دندان‌پزشکان در مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندان، برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های علمی را جزو اهداف خود می‌داند.

همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران برگزار شد.

دبیر علمی اولین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، گفت: اولین همایش سلامت دهان با رویکردی نوین و کاملاً متفاوت، تابستان ۹۷ در تهران برگزار شد.

دکتر عبدالحمید ظفرمند اظهار کرد: ما برای اولین بار در ایران همایشی را تحت عنوان همایش سلامت دهان با یک رویکردی کاملا متفاوت برگزار کردیم، چون موضع ارتقاء سلامت دهان یک موضع علمی و مدیریتی است و چنین رویکرد و نگاهی، انگیزه برگزاری این همایش بود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این همایش دو هدف داشت، آشنایی همکاران با مؤلفه های قانونی و اجتماعی مختلفی که در ارتقاء سلامت دهان نقش دارند، و جلب توجه مسئولین اجرایی کشور به جایگاه ویژه حوزه سلامت دهان و مبانی سیاست گذاری در این حوزه است.

دبیر علمی اولین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، گفت: عوامل بسیار متعددی در سلامت دهان و دندان نقش دارند، اگر بخواهیم که سطح سلامت دهان جامعه را ارتقا دهیم و همینطور هزینه های سلامت دهان را برای مردم و نظام اجرایی را کاهش دهیم، ‌باید به همه این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. آموزش بهداشت تنها یکی از راهکارهای ارتقاء سلامت دهان جامعه است.

ظفرمند اظهار کرد: ما در حوزه بهداشت نیز باید نگاه کلان‌تری داشته باشیم و همچینین در حوزه آموزش اهرم های بسیار موثرتری داریم. در حوزه مواد و تجهیزات نیز نکات قابل توجه زیادی وجود دارد که می بایست به آنها نیز توجه کرد و البته بسیاری موارد دیگر که در این همایش می توانیم چهار عنوان آن را مورد مداقه و بحث قرار دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: اگر بخواهیم به اهداف ۱۴۰۴ که کاهش هزینه از جیب مردم است و اهداف برنامه پنجم توسعه دست یابیم، باید به همه‌ مؤلفه های مؤثر در ارتقاء سلامت دهان توجه داشته باشیم و گرنه برنامه ها موجب اتلاف منابع مالی و مهم تر، نیروی انسانی می شود.

 

 

۸۰ دستگاه کلینیک دندان پزشکی سیار در اختیار محرومان قرار گرفت.

دبیر ستاد گروه های جهادی وزارت بهداشت و درمان گفت: ۸۰ دستگاه کلینیک دندان پزشکی سیار در مناطق محروم ارائه خدمت می کنند.

محمد تاج فرد دوشنبه شب در حاشیه اردوهای جهادی بسیج سازندگی در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: ستاد فعالیت های جهادی وزارت بهداشت در حوزه سلامت از یک سال گذشته فعال شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه ۵۷ دانشگاه ستاد فعالیت های جهادی را تشکیل داده اند، افزود: همچنین طی سال گذشته قریب به ۴۵۰ اردو در حوزه سلامت برگزار شده است.

کلینیک دندانپزشکی سیار

تاج فرد با اشاره به اهداف برگزاری این اردوها بیان کرد: ارتقاء سلامت، آموزش، تغییر باورهای غلط و ایجاد باورهای درست از مهم ترین اهداف این اردوها است.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه پیشگیری و آموزش بیشتر ورود کنیم، اظهار کرد: باید مردم باورهای نادرست خود را اصلاح کنند تا سلامتی نیز ارتقاء یابد.

دبیر ستاد گروه های جهادی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به خدمات انجام شده توسط این گروه ها بیان کرد: گروه های جهادی در تمامی رشته ها اعم از تخصصی و غیر تخصصی ورود می کنند.

وی محرومیت و کم برخورداری را یکی از شاخصه های مورد نظر برای اعزام این گروه ها دانست و گفت: در حوزه سلامت دهان و دندان، توسعه کلینیک های سیار دندان پزشکی در دستور کار قرار دارد.

تاج فرد بیان کرد: طی مرداد ماه سال گذشته ۸۰  دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تحویل داده شده که مشغول ارائه خدمت در مناطق محروم هستند.

 دبیر ستاد گروه های جهادی وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه این تعداد به دو برابر افزایش خواهد یافت، افزود: تاکنون دو عدد از این کلینیک ها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرار گرفته که توسعه خواهد یافت.

مجله دندانپزشک

عوامل کاهش موفقیت درمان ایمپلنت در افراد سیگاری و دیابتی

قائم مقام مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی، با اشاره به عواملی که موفقیت انجام ایمپلنت را کاهش می‌دهند، گفت: ایمپلنت درمان فانتزی و لوکس نیست.

 

دکتر سیدمحمد رضوی در چهارمین همایش بین المللی ایمپلنت‌های دندانی، اظهار داشت: موضوع ایمپلنت بسیار گسترده بوده ولی به طور کلی می‌توان گفت که ایمپلنت‌های دندانی نواقص و بی دندانی های زیادی را می تواند برطرف کند.

وی افزود: انجام ایمپلنت می‌تواند برای تمامی رده های سنی انجام شود و محدودیت سنی در این زمینه مگر اینکه فرد شرایط خاصی داشته باشد، وجود ندارد. همچنین ایمپلنت انواع نواقص فکی و بی‌دندانی ها را ترمیم و درمان می کند.

قائم مقام مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماران دچار پوکی استخوان، دیابت و افرادی که استعمال زیاد دخانیات دارند انجام ایمپلنت در آنها در درازمدت با موفقیت همراه نیست و اگر این بیماری و مشکلات کنترل شود درمان نیز با موفقیت بیشتری همراه خواهد شد.

رضوی در مورد ماندگاری ایمپلنت گفت: آمار دقیق از افرادی جامعه که دارای ایمپلنت هستند نداریم ولی در مورد ایمپلنت باید توجه داشت اصولی قبل و بعد از ایمپلنت باید رعایت شود تا درصد موفقیت افزایش یابد.

 مجله دندانپزشک

وی بیان داشت: استعمال دخانیات و برخی از بیماری‌ها همچون دیابت و پوکی استخوان موفقیت انجام ایمپلنت را کاهش داده ولی اگر این شرایط نباشد یا رفع شود فرد تا سال‌ها می توانند ایمپلنت را در دهان داشته باشد به طوری که امروزه بیماران زیادی داریم که بیش از دو دهه است که درمان ایمپلنت را انجام داده و هنوز با موفقیت در دهان آنها دندان جایگزین وجود دارد.

معاون دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه ایمپلنت امروزه یک درمان لوکس و فانتزی محسوب نمی‌شود، گفت: همه اقشار و رده‌های سنی می‌توانند از ایمپلنت بهره مند شوند ولی  به طور کلی هر فردی که در تصادفات یا به دلیل بیماری دندان خود را از دست دهد می‌توان با ایمپلنت جایگزین مناسبی برای آن ایجاد کرد و واقع این افراد کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستند.

دبیر اجرایی چهارمین همایش ایمپلنت‌های دندانی خاطرنشان کرد:  ایمپلنت هزینه بالایی داشته و در صورتی که این موضوع تحت پوشش برخی از بیمه‌ها و سازمان های بیمه گر قرار گیرد کمک بزرگی برای کمک به بیماران بوده که نیاز به ایمپلنت دارند و نباید به هیچ عنوان نگاه فانتزی به این نوع درمان داشت.