انجام ۸۵۰ طرح تحقیقاتی توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان

همدان – رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سال گذشته ۶۰۰ مقاله از دانشگاه علوم پزشکی همدان در مجلات علمی معتبر دنیا به چاپ رسیده‌ وهم اکنون ۸۵۰ طرح تحقیقاتی در حال انجام است.

سیدحبیب الله موسوی بهار ظهر یکشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هفته پژوهش فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیتها و فعالیتهای پژوهش محور است، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۶۰۰ مقاله علمی از دانشگاه علوم پزشکی همدان در مجلات علمی معتبر دنیا به چاپ رسیده‌ و ۸۵۰طرح تحقیقاتی در حال انجام است.

موسوی بهار بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان ۱۶ شرکت دانش‌بنیان را در مرکز رشد پارک علم و فناوری همدان به ثبت رسانده‌است که حداقل ۶ مورد از محصولات آنها به مرحله تجاری‌سازی راه‌یافته‌است، به تغییر سبک برگزاری مراسم‌ روز پژوهش امسال و بهره گیری از تجربیات اساتید افزود: از اوایل دهه ۷۰ اقدامات تمرینی برای پژوهشگرشدن دانشگاهیان کشور آغاز شد و دانشجویان پژوهشگر تربیت شدند و هم‌اکنون به مرحله تولید علم دست یافته ایم.

وی با اشاره به افزایش اسامی ایرانیان پژوهشگر در منابع علمی مختلف افزود: پژوهشگران در تولید علم رتبه‌های خوبی کسب کرده و نظام مدیون آنانی است که بی چشمداشت و صرفا برای ارتقای علمی تلاش کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه جامعه به سمت هدف‌گذاری‌ها و اجرای آیین نامه‌ها پیش می‌رود، تاکید کرد: باید در آزمونهای بورد میزان تسلط افراد برای مدیریت موردهای مختلف درمانی سنجیده شود.

وی با اشاره به اینکه منحنی رشد تولید علمی ۴ دانشگاه در روزهای اخیر بررسی شد، گفت: امسال منحنی تولید علمی دانشگاه  بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی همدان یکسان شده و این دانشگاه در ساله ای اخیر با شیب تند به دانشگاه بوعلی سینا رسیده است.

موسوی بهارافزود: هیئت امنای دانشگاه باید بیشتر به تولید بپردازد و ارتقای سلامت جامعه را موجب شود و البته باید با برنامه‌ریزی مناسب افزایش میزان مقالات علمی نیز حفظ شود و در این مسیر نباید فریب برخی القائات خارجی‌ها را خورد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش میزان ارجاع مقالات و نویسنده فعال بودن بسیار بااهمیت است، گفت: باید بخشی از بودجه پژوهشی برای نویسندگان فعال و بخش قابل توجهی در پروژه های مهم در نظر گرفته شود و باید هیئت امنا مصوباتی در این زمینه داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هم‌اکنون چهار شرکت دانش بنیان وجود دارد، گفت: این شرکتها برای به خط تولید رساندن محصولات خود تلاش می‌کنند و در این راه باید از سرمایه گذاران، شرکتهای فروشنده و بازاریاب کمک گرفت.

وی با قدردانی از مشارکت اساتید در حوزه پژوهش عنوان کرد: شورای پژوهشی دانشگاه باید با دعوت از صاحب نظران برای تعیین خط مشی های مهم تصمیم گیری کند.

معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی نیز در خصوص رویکردهای نوین در دندانپزشکی با اشاره به فعالیت دو مرکز تحقیقاتی در دانشکده دندانپزشکی و حیطه‌های نوین تحقیقاتی این دانشکده مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال گذشته را برشمرد.

عباس شکری پژوهش های بین‌المللی دانشکده و ارتباط با محققان خارجی را بااهمیت خواند و گفت: ارتباطات بین المللی و توسعه تحقیقات بین الملی در دانشکده دندانپزشکی بیشتر شده است همچنین فعال کردن مرکز پژوهش و طرحهای فناورانه مورد توجه است.

وی تعدادی از طرحهای مشترک بین‌المللی در دانشکده دندانپزشکی را برشمرد و گفت: فعال کردن حوزه تحقیقات و فناوری دانشجویی نیز مورد توجه بوده است.

امکان ثبت نام در آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی فراهم شد.

متقاضیان جامانده دهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان رشته دندانپزشکی خارج از کشور می توانند در فرصت مجدد در این آزمون ثبت نام کنند.

کلیه داوطلبان متقاضی شرکت در دهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان رشته دندانپزشکی خارج از کشور که در تاریخ مقرر موفق به ثبت نام نشده اند، می توانند از ساعت ١٠ صبح روز دوشنبه ۲۶ آذر تا ساعت ١٠ صبح روز سه شنبه ٢٧ آذر ۹۷ در این آزمون ثبت نام کنند.

داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir در این آزمون ثبت نام کنند.

تاریخ اعلام شده آخرین مهلت برای ثبت نام داوطلبان خواهد بود.

دهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور ۶ دی ماه ۹۷ برگزار می شود. آزمون دروس اختصاصی رأس ساعت ٩ صبح روز پنجشنبه ۶ دی ۹۷ و آزمون دروس علوم پایه رأس ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۶ دی ماه ۹۷ برگزار می شود.

داوطلبان پیش از ثبت نام اینترنتی، باید در «مرکز خدمات آموزشی» وزارت بهداشت تشکیل پرونده داده یا آن را تکمیل کنند. فقط افرادی که توسط مرکز خدمات آموزشی به دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی معرفی شده باشند، مجاز به شرکت در آزمون ملی هستند.

داوطلبان باید با مراجعه به سایت اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir با مراجعه به پیوند «دهمین دوره آزمون ملی» و پرداخت الکترونیکی هزینه ثبت نام یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و ارسال مدارک نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام اینترنتی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی درج شده است.

جشنواره دانشجویی نشاط در علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این جشنواره با حضور دکتر مهدی کدخدازاده معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، دکتر محسن دالبند سرپرست دانشکده، دکتر محمد بهناز معاون آموزشی دانشکده، دکتر زهره آهنگری معاون دانشجویی دانشکده، دکتر اقبال رئیس سابق دانشکده و جمعی از مدیران و مسئولان دانشگاه برگزار شد.

در این برنامه از سردیس دکتر مسعود اجلالی از اساتید پیشکسوت دانشکده که توسط دکتر حسن علی شفیعی دانشیار بخش ارتودنسی و با همکاری تعدادی از دانشجویان علاقمند از گِل ساخته شده بود، پرده برداری شد.

این سردیس پس از تبدیل به مواد ماندگار، در محل مناسبی در دانشکده  قرار داده خواهد شد.

در این برنامه از استاد پیشکسوت دکتر محمد جعفر دالایی که عهده دار دو دوره ریاست دانشکده از سال ۶۰  تا ۶۲ و ۶۶ تا ۷۶ بوده است و دکتر کاظم دالایی فرزند وی که در حال حاضر استادیار  بخش ارتودنسی است، دعوت شد و از این دو استاد سئوالاتی در زمینه شغل، خانواده و رابطه پدر و پسری پرسیده شد.

جشنواره دانشجویی نشاط با شعار «فقط یک دندانپزشک نیستم»، در چهار حوزه هنری، علمی، فرهنگی و ورزشی با بیش از ۲۰ مسابقه با حضور مسئولان دانشکده برگزار شد و دکتر کدخدازاده و تیم همراه نیز از غرفه ها و محل مسابقات بازدید کردند.

در بخشی از این مراسم دکتر دالبند رئیس دانشکده دندانپزشکی ابراز امیدواری کرد که دانشجویان دندانپزشکی بتوانند در زمینه های مختلف پیشرفت داشته باشند و وقتی وارد جامعه می شوند با جامعه غریبه نباشند و پس از فارغ التحصیلی احساس کنند از خانه خود دور خواهند شد و  دل تنگ دانشکده باشند.

دالبند تاکید کرد: باید عدالت آموزشی به معنای واقعی برقرار شود و برای همه دانشجویان برنامه درسی به طور کامل اجرا شود و دانشجویان بتوانند یک دندانپزشک موفق و با نشاط باشند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی این جشنواره را فرصتی دانست تا دانشجویان بتوانند نشاط بیشتری داشته باشند.

دکتر محمد بهناز نیز در بخش دیگری از این مراسم، هدف اصلی از برگزاری این جشنواره را تقویت جنبه های مختلف انسانی در تربیت دندانپزشکان عنوان کرد و گفت: در کنار آموزش علوم پزشکی، آموزش در زمنیه های دیگر نیز باید صورت گیرد تا توانایی هایی دیگر دانشجویان شکوفا شود.