نحوه توزیع تجهیزات پزشکی سرمایه ای با نرخ ارز رسمی ابلاغ شد

سرپرست گروه نظارت بر تامین و توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی، گفت: نحوه توزیع تجهیزات پزشکی سرمایه ای تامین و یا تولید شده با نرخ ارز رسمی ابلاغ شد.

محمدمهدی علاالدین، افزود: پیرو دستورالعمل توزیع تجهیزات پزشکی مشمول دریافت ارز رسمی ابلاغیه مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ مندرج در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی (www.imed.ir)،  در اجرای تصویب نامه های هیات وزیران به شماره ۶۲۷۹۳/ت۵۵۶۳۳ هـ مورخ ۹۷/۰۵/۱۶ و شماره ۷۰۲۲۰/ت۵۵۶۳۳ هـ مورخ ۹۷/۰۵/۲۹ و بند ۱ و ۶ مصوبات مورخ ۹۷/۰۵/۱۸ ستاد اقتصادی دولت، ابلاغی رییس جمهور به شماره ۶۴۸۵۴ مورخ ۱۸/۰۵/۹۷، درخصوص «توزیع تجهیزات پزشکی سرمایه ای که با نرخ رسمی ارز تامین و یا تولید شده اند»، موارد ذیل اعلام‌ می شود:

۱- تامین کنندگان تجهیزات پزشکی ملزم هستند، اقلام مذکور تجمیع شده در کارتابل سامانه توزیع ارزی را صرفا از طریق دریافت حواله توزیع از اداره کل تجهیزات پزشکی توزیع کنند.

۲- ملاک صدور حواله اقلام مذکور برای مراکز درمانی و موسسات پزشکی میزان موجودی اقلام بارگذاری شده در سامانه توزیع است.

۳- تامین کنندگان از تاریخ تایید این ابلاغیه ملزم به اخذ قیمت فروش ریالی برای اقلام مورد اشاره با ارائه مدارک مثبته نظیر پروفرما و اینویس، هستند.

۴- تامین کنندگان در چارچوب دستورالعمل صدرالاشاره موظف به درج اطلاعات مورد نیاز و قیمت فروش اقلام مذکور در سامانه توزیع هستند.

۵- تامین کنندگان مکلفند، برای آن دسته از اقلام مورد اشاره که تاکنون فاقد قیمت مصوب مندرج در سایت www.imed.ir است، ضمن ارائه و بارگذاری «تعهدنامه توزیع تجهیزات پزشکی مشمول دریافت ارز رسمی» اقلام مذکور را با قیمت فروش بر مبنای نرخ ارز رسمی توزیع کنند.

۶- تامین کنندگان موظفند، درصورتیکه قبل از تاریخ این نامه اقلام مورد اشاره را تحویل خریدار کرده اند، نسبت به بارگذاری سوابق، اطلاعات و مستندات قیمت فروش و توزیع در سامانه توزیع اقدام کنند.

براساس این ابلاغیه، بدیهی است عدم اجرای موارد فوق الذکر تخلف محسوب شده و با متخلفین برابر با قوانین مربوطه، برخورد خواهد شد.

علوم پزشکی شاهرود و ۷ خان پیش‌رو/دانشکده دندانپزشکی در دست پیگیری

شاهرود- ایجاد دانشکده دندان‌پزشکی شاهرود یکی از مطالبات قدیمی مردم است، دانشکده‌ای که مردم و خیران متعهد بر تامین زیرساخت‌های آن شده‌اند و قرار است مجوز آن از سوی وزارت بهداشت نهایی شود.

گروه استان‌ها: امروزه شهرستان شاهرود و میامی یا به‌عبارت‌دیگر شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در راستای زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی وضعیت نسبتاً خوبی را دارد اما هنوز در زمینهٔ زیرساخت‌های تحصیلی و دانشگاهی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جای کار بسیاری وجود دارد و در این زمینه امّا یکی از مطالبات این حوزه دانشکده دندان‌پزشکی است.

ایجاد دانشکده دندان‌پزشکی طی سه مقطع در شهرستان شاهرود مطرح شده که هر بار این امر به طور ۱۰۰ درصدی به نتیجه نرسیده است اما در آخرین بار و در سال ۹۵ پیش از سفر قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت کابینه یازدهم و دوازدهم تفاهم‌نامه‌ای بین خیران سلامت و رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی برای تأمین زمین و ساختمان دانشکده دندانپزشکی، امید را در بین مردم شاهرود برای این زیرساخت مهم زنده کرد.

از سوی دیگر تکمیل ظرفیت‌های دانشگاهی یکی از راه‌های ارتقای خدمات تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود که دارای رشته‌های بسیار خوب و کاربردی است، محسوب می‌شود رشته‌هایی که امروز برای مثال در کارشناسی ارشد بافت انسانی دانشجو می‌پذیرند و در زمره دانشگاه‌های ممتاز کشور نیز قرار دارد.

از سوی دیگر اما الزامات ایجاد یک دانشگاه اصلاً راحت نیست و سه ارگان شامل وزارت بهداشت، وزارت علوم و همچنین دندانپزشکی کشور باید مجوزهای لازم را در کنار نظارت قطب دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه که درباره شاهرود این قطب، دانشگاه علوم پزشکی مازندران محسوب می‌شود، اخذ کرد که خود هفت‌خوانی بسیار پیچیده است، در سال‌های اخیر اما پیگیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و حسینی شاهرودی نماینده این شهرستان در مجلس توانسته شاهرود را به تحقق این رؤیا نزدیک‌تر سازد.

برای بررسی آخرین وضعیت دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، مشکلات مالی این دانشگاه و همچنین معوقات پرستاران در شهرستان‌های شاهرود و میامی و همچنین سبک زندگی سالم با رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به گفتگو نشستیم:

*درباره تعیین تکلیف وضعیت دانشکده دندان‌پزشکی شاهرود بگویید، آیا این امر بالاخره محقق می‌شود؟

در سال ۹۵ وزیر بهداشت وقت برای ایجاد دانشکده دندان‌پزشکی مشروط بر اینکه ساختمان توسط خیرین تجهیز و تکمیل شود قول مساعد دادند اما این امر در همان ابتدا رخ نداد لذا در همان موقع موافقت‌نامه‌ای بین خیران سلامت و رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مبنی برساخت و تجهیز دندان‌پزشکی توسط خیران مبادله شده بود که متعاقباً قاضی‌زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت پی‌نویس کرد که به شکل یک واحد خودگردان و با روش پذیرش دانشجوی شهریه پرداز در دستور کار معاونت آموزشی وزارت قرار گیرد.

اما حقیقت امر این بود که دبیرخانه شورای تخصصی دندانپزشکی با این پیشنهاد موافقت نکرده و آن را کنار گذاشته بودند چراکه معتقد بودند اصلاً توسعه کمی در رشته دندان‌پزشکی ممنوع است لذا در سال گذشته مجدداً این امر با پیگیری حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی و در یک نشست مشترک با وزیر بهداشت و  معتمدان حوزه سلامت،  مجدداً وزیر همان دستور مؤکدی بر پیگیری امر صادر کرد.

پس از پیگیری‌های صورت گرفته معاون آموزش وزارت بهداشت متقاعد شد که این پروژه دوباره فعال و لذا دستور این امر به شورای تخصصی دندانپزشکی کشور ارجاع داده شد و این شورا به‌سختی پذیرفت و متقاعد شدند که این امر ابتدا در شورای کلان منطقه یک کشور(قطب آمایشی) بررسی شود که آنجا هم با تلاش‌های صورت گرفته از سوی ما و دکتر موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این امر مورد موافقت قرار گرفت و آخرین تصمیم ارجاع مکاتبات از سوی شورای تخصصی وزارت به دانشگاه علوم پزشکی مازندران (مرکز دبیرخانه کلان منطقه آمایشی) برای ارزیابی تخصصی و میدانی است و به‌هرحال یک هفت‌خانی پیش روی ما قرار دارد لیکن تلاش‌ها کماکان استمرار دارد و نماینده شهرستان نیز قول مساعد وزیر جدید بهداشت را گرفته‌است.

*درباره عدم پرداخت پاداش و معقوقات پزشکان، پرستاران و بازنشستگان نیز توضیح دهید. بسیاری از پرستاران از این بابت شکایت دارند

این امر متأسفانه معضلی در کل کشور است و کسری بودجه دولت و عدم پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی تأمین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر شرایط بحرانی ایجاد کرده است. حقیقت این است کسی که دفترچه بیمه در دست دارد انتظار دریافت خدمات درمانی بر اساس فرانشیز و تعرفه را دارد و ما وظیفه ارائه خدمات داریم اما آن‌سوی معادله هم بیمه‌گزاری است که ۱۲ تا ۱۴ ماه تأخیر در پرداختی‌های خود دارد و رقم‌های ریالی سنگینی را بدهکار هستند. لذا امروز ۹۰ میلیارد تومان فقط از این سازمان‌ها طلبکار هستیم که ۷۰ درصد آن فقط متعلق به تأمین اجتماعی است لذا دولت و وزارت رفاه طرف این امر هستند و باید این منابع را تأمین کنند.

این مسائل مالی حتی باعث استعفای وزیر پیشین شد و وزیر فعلی هم به‌صورت جدی درگیر این موضوع شده تا مشکل کمبود و کسری مطالبات رفع شود و لذا ما شرمنده پرسنل‌مان هستیم اما چندان کاری هم از ما ساخته نیست و باید با تمام توان رایزنی کنیم، در سبک مدیریتی ما همواره مهم‌ترین رسالت تأمین انگیزه و رغبت در نیروی انسانی محسوب می‌شود.

*مهم‌ترین مطالبه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از رسانه‌ها چیست؟

 مهم‌ترین انتظار ما ترویج سبک زندگی سالم و کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز و در کنار آن کمک به توسعه رفتارهای سالم بیشترین توقع از نشریات و رسانه‌ها است، امروز سالم زیستن را باید ترویج کرد و به این سؤالات پاسخ دهیم که چگونه ابتلای به بیماری کم می‌شود و چگونه می‌توان عوارض بیماری‌ها را کاهش داد؟ انتقال پیام‌های تندرستی به مردم تا جایی که هر فرد یک پیام‌آور سلامتی در جامعه باشد و امثال این موارد می‌تواند مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها در توسعه تندرستی و کاهش ابتلای جامعه به بیماری‌ها باشد.

رسانه‌ها به‌خوبی می‌توانند در کنار عنصر خبر و اطلاع به فرهنگ‌سازی سلامت نیز کمک کنند به‌عنوان‌مثال خبرگزاری مهردر مقوله آموزش سلامت توانسته در سطح استان سمنان با تولید محتوای حوزه سلامت شامل شهر انسان‌محور و کمک به سبک زندگی سالم نقش‌آفرینی خوبی را داشته باشد و انتظار ما نیز همین نهادینه‌سازی سبک سالم زیستن و کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز است.

*درباره پروژه‌های کلان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بگویید

جلسات متعددی در تهران با وزارت بهداشت برگزارشده است بخشی از این جلسات و پیگیری‌ها در سفر رئیس‌جمهور و مصوبات آن متبلور شد که از آن جمله می‌توان به طرح توسعه بیمارستان امام حسین(ع) با تصویب اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی اشاره کرد. از سوی دیگر قول‌های قبلی مبنی بر مساعدت در تأمین تجهیزات پروژه‌های بزرگ امروزه با مشکلات اقتصادی و تغییر وزیر بهداشت و برخی معاونین و چالش‌های وزارت خانه مواجه شده.

اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) بزرگ‌ترین اورژانس شرق کشور و آماده بهره‌برداری است و فقط تجهیز آن باقی‌مانده و ما امیدواریم بتوانیم این طرح را در کنار پلی‌کلینیک تخصصی شاهرود در آینده نزدیک افتتاح کنیم و همچنان که اشاره کردم بحران کمبود بودجه دولت مانع تجهیز و بهره‌برداری شده است.

درباره توسعه بیمارستان میامی نیز باید گفت در سفر رئیس‌جمهور ۱۰میلیارد تومان برای این امر تصویب شد و دیگر پروژه‌ بزرگی که در سطح دانشگاه علوم پزشکی مطرح است، پروژه‌های سایت دانشگاه شامل کتابخانه، سالن اجتماعات، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات است که سال گذشته به همت نماینده شاهرود و میامی برای آن‌ها ردیف اعتباری مصوب شد.

در بودجه امسال ۴.۵میلیارد تومان برای توسعه فضای آموزشی دانشگاه پیش‌بینی شد که تاکنون دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از این میزان تخصیص‌یافته و در سفر رئیس‌جمهور نیز ۱۲ میلیارد تومان برای پروژه‌های مذکور تصویب شد.

درمجموع باید گفت ۲۰ میلیارد تومان بیمارستان امام حسین(ع) ۱۲ میلیارد تومان فضای آموزشی دانشگاه و ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه بیمارستان امام رضا(ع) میامی از سفر رئیس جمهور به این دانشگاه اختصاص یافت.

*در نشستی با وزیر بهداشت پیگیر اختصاص آمبولانس بودید درباره آن توضیح دهید

در نشست با مسئولان وزارت بهداشت و رئیس سازمان اورژانس کشور پیگیر تأمین آمبولانس بودیم که تاکنون چهار دستگاه تخصیص یافته است البته باید گفت درگذشته نیز با پیگیری مسئولان وقت دانشگاه و نماینده مردم ۱۷ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه موتورلانس به دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اختصاص‌یافته بود که این چهار دستگاه نیز به آن‌ها افزوده شد. درباره اورژانس ریلی که در شاهرود نیز مطرح شد باید گفت این‌چنین طرح‌ها جنبه ملی دارند و در صورت تصویب در سطح ملی ما نیز می‌توانیم از این طرح برخوردار شویم.

*درباره اورژانس هوایی به‌مثابه یکی از مطالبات مردم توضیح دهید

یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین اورژانس‌های هوایی کشور در شاهرود وجود دارد و ما پیگیر بازسازی و تجهیز ناوگان هوایی این اورژانس هستیم لذا برای تأمین بالگرد ویژه امداد و نجات جدای از بحث هلال‌احمر، شرایط ما در شاهرود شرایط خوبی است اما در سطح کشور باید مقوله آمبولانس هوایی و بالگردهای تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

اورژانس ۷۴ تخت خوابی شاهرود پنج هزار و ۳۰۰ مترمربع وسعت دارد و این در حالی است که غالباً اورژانس‌های موجود در سطح کشور زیر سه هزار مترمربع وسعت دارند و به همین دلیل معتقد هستیم که این بنا، بزرگ‌ترین اورژانس شرق کشور است و تا سالیان سال می‌تواند نیاز شاهرود و منطقه را پوشش دهد. علاوه بر ۷۴ تخت، بخش‌هایی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه و … را نیز در دل خود جای‌داده است یعنی به‌نوعی یک واحد مستقل است که همه امکانات تشخیصی و درمانی دارد.

چالش این طرح امروز تأمین تجهیزات است اگر به‌طور کامل این مجموعه بخواهد تجهیز شود، ۱۶میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود و تقریباً معادل همین میزان نیز در بخش عمرانی هزینه شده که پیگیری‌های ما برای تجهیز استمرار دارد.

*درباره بین‌المللی شدن دانشگاه علوم پزشکی شاهرود توضیح دهید

باید صادقانه گفت بین‌المللی‌سازی الزامات بسیار سنگینی دارد به‌نحوی‌که دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشکی تهران و شیراز با قدمت بالای ۷۰ سال هنوز در اول راه بین‌المللی سازی هستند. حقیقت امر این است که باید برای بین‌المللی‌سازی تلاش کرد اما دانشگاه‌هایی می‌توانند به این سمت بروند که الزاماتی در راستای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است را داشته باشند، از جمله درصد بالای استاد تمام در بین اعضای هیئت علمی و یا درصد بالای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی (ارشد، پی اچ دی، دستیار تخصصی) می‌توان نام برد. البته با تلاش حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی نیز برای همکاری‌های ملی و بین‌المللی امضا شده است.

*موضوع بین‌المللی شدن اما در سفر وزیر بهداشت مطرح شد این موضوع آیا الزام‌آور نبود؟

وزیر وقت بهداشت که در شاهرود این موضوع را مطرح کرد منظور رفتن به سمت الزامات بین‌المللی سازی بود چراکه باید از یک نقطه‌ای شروع کرد. اولین گام در راستای بین‌المللی سازی امسال برداشته‌شده است و یک موافق نامه برای تبادل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی با یکی از دانشگاه‌های اندونزی امضا کردیم و تلاش داریم در طول دو سال آینده یک کنگره بین‌المللی نیز برگزار کنیم که موضوع آن احتمالاً گیاهان دارویی باشد. لذا این اقدامات در شاهرود آغازشده‌اند. دانشگاه همچنین مصوبات خوبی از هیئت امنای دانشگاه گرفته تا بتوانیم فعالیت‌های بین المللی را توسعه دهیم.

یکی از اقدامات خوب در این زمینه برنامه‌ریزی در برخی حوزه‌های آموزشی برای همکاری با یکی از دانشگاه‌های فرانسه است که به‌خصوص در حوزه طب سالمندی با توجه به اینکه میزان سالمندی ما از متوسط کشور بالاتر است می‌تواند این مراودات مفید واقع شود. امسال دعوت از یک استاد شاهرودی الاصل از دانشگاه‌های آمریکا برای برگزاری یک کارگاه تخصصی پژوهشی نیز یکی دیگر از اقدامات در همین راستا بود.

*در برخی رشته‌ها متأسفانه با کمبود متخصص مواجه هستیم دلیل این امر چیست؟

متأسفانه در برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکان به فعالیت در بخش‌های دولتی و دانشگاهی و شهرهای کوچک کمتر رغبت نشان می‌دهند و بیشتر ترجیح می دهند که در بخش‌های خصوصی و در کلان شهرها فعالیت کنند. خوشبختانه اخیراً ۲۶ نفر متخصص و فوق تخصص جدید جذب کردیم که بخش عمده‌ای از نیازمندی‌ها درزمینهٔ نیروهای تخصصی رفع شد.

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود واحد مستقل ملی است و در شهرستان شاهرود به‌وضوح این امر دیده می‌شود که هرکجا ما دارای واحد مستقل بودیم مانند دانشگاه صنعتی شاهرود یا دانشگاه علوم پزشکی خیلی خوب پیشرفت کردیم به‌ همین دلیل هم انتظارات مردم از ما به حق بالاست و این مطالبه‌گری خوبی است که از سوی مردم و رسانه‌ها مطرح می‌شود و انتظارشان از این دانشگاه، عملکرد ملی و بین‌المللی است.

*و درباره وضعیت بخش قلب بیمارستان امام حسین(ع) توضیح دهید

 این بخش قلب و عروق (آنژیوگرافی و جراحی قلب) ضمیمه بیمارستان امام حسین (ع) بوده و وسعت بسیار زیادی دارد که دارای دو اتاق عمل، آی سی یو، سی سی یو، اورژانس و … است که خوشبختانه این بخش با مشارکت بخش خصوصی فعال‌ شده و به‌طور متوسط ماهانه از اعزام و ارجاع ۱۰۰ بیمار نیازمند به این خدمات تخصصی به خارج از شاهرود پیشگیری می‌کند.

*تعامل شما با بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) شاهرود چگونه است؟

ما تعامل و همکاری بسیار خوبی را با دانشگاه آزاد شاهرود داریم منتهی طبعا هم کمبود منابع و امکانات و هم سیاست‌های متفاوت وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در کشور وجود دارد که گاهی محدودیت‌هایی را هم برای همکاری به دنبال دارد.

ما معتقد هستیم وجود بخش خصوصی در حوزه سلامت یک ظرفیت است که در کنار بخش دولتی هم یک رقابت سالم را ایجاد می‌کند و هم قدرت انتخاب مردم را بالا می‌برد و ما از این توسعه‌ دانشگاه آزاد شاهرود استقبال می‌کنیم و از سوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی باید نقش نظارتی خود را نیز ایفا کند چراکه متولی سلامت جامعه است و در نتیجه باید پیگیری کنیم که توسعه خدمات درمانی دانشگاه آزاد منطبق بر استاندارها باشد.

۴علت عمده ایجاد صدا در فک/ نشانه‌ سائیدگی مفصل فک

یک متخصص جراحی دهان، فک و صورت با اشاره به اینکه صداهای فکی عمدتاً نشانه تومور نیست، گفت: عمده علت این صداهای مفصلی، وراثت، تصادفات، اختلالات عضلانی ، ضربه و اکلوژن بیمار است.

محمدعلی آسایش، در آستانه برگزاری هفدهمین کنگره جراحان دهان فک و صورت در ارتباط با برگزاری سمپوزیوم محققین جوان، اظهار داشت: نهمین کنگره ایمپلنت خلیج فارس و هفتمین سمپوزیوم محققین جوان همزمان با هفدهمین کنگره جراحان دهان فک و صورت برگزار می‌شود و تمام دانشجویان و رزیدنت های تخصصی دندانپزشکی و پزشکی می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ عنوان مقاله و پوستر به دبیرخانه کنگره ارسال شده  است که رقم بسیار قابل توجه و بی سابقه بوده است که نشان از جایگاه بسیار خوب کنگره بین المللی جراحان دهان فک و صورت دارد.

دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم محققین جوان ادامه داد: همه مقالات در جلسه داوری توسط اساتید برجسته و صاحب‌نظر مورد بررسی قرار گرفته و ۵۰ مورد از آنها به صورت سخنرانی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در هتل المپیک ارائه خواهد شد. همچنین حدود ۱۵۰ پوستر به صورت الکترونیک در دو روز با زمانی معادل ۲۴ ساعت، اختصاص به ارائه پوستر خواهد شد.

وی در ارتباط با بیشترین علت مراجعه به این جراحان اظهار داشت: به دلیل گستردگی رشته و همپوشانی آن با رشته های تخصصی گوش و حلق و بینی و پلاستیک میزان مراجعات بسیار بالا و به دلایل مختلف است ولی برخی از مراجعات مثل اختلالات مفصلی به صورت اختصاصی توسط جراحان دهان فک و صورت مورد بررسی و درمان قرار می گیرد.

آسایش با اشاره به اینکه درگیری مفصلی یکی از  مواردی به شمار می رود که توسط متخصصین جراحی دهان، فک و صورت مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: این مسئله درمان های متفاوت دارویی و جراحی را اعم از ساده و پیشرفته در برمی‌گیرد و درگیری مفصلی می تواند سبب ایجاد صدا و درد فک در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن شود. تصوراتی همچون صحبت کردن بیش از اندازه و یا خوردن غذاهای سفت به عنوان علل صداهای فکی باورهای غلط رایج در سطح جامعه است.

این جراح دهان فک و صورت، افزود: نقص مادرزادی در استخوان ها و عضلات ناحیه فک، ضربات دوران کودکی، شکستگی‌ها، سن و همچنین تصادفات از علل ایجاد درد مفصل به شمار می رود که در صورت بی‌توجهی می‌تواند به سبب دررفتگی فک و دیگر مشکلات مفصل گیجگاهی شود.

وی خاطرنشان کرد: صداهای ناحیه فک معانی و تفاسیر مختلفی دارد و از طیف ساده تا گسترده را شامل می‌شود که درمان‌های مختلفی را به همراه دارد ولی آنچه حائز اهمیت بوده این است که افراد در صورت مواجهه با این صداها در ناحیه فک آن را جدی گرفته و حتما به جراح دهان، فک وصورت مراجعه کنند زیرا تشخیص و درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است و از مشکلات آتی جلوگیری خواهد کرد.

خدمات دندانپزشکی به ۱۱هزار بیمه‌شده تامین اجتماعی شاهرود ارائه شد

شاهرود – رئیس پلی کلینیک شهید بیاری شاهرود بابیان اینکه این مرکز تنها واحد درمانی استان با سه یونیت دندانپزشکی فعال است، گفت:خدمات دندانپزشکی به ۱۱ هزار بیمه‌شده تامین اجتماعی ارائه شد.

محمدهادی عرب احمدی عصر یک‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه طی ۹ ماهه امسال ۱۱ هزار و ۲۵۲ نفر از خدمات دندانپزشکی پلی کلینیک شهید بیاری شاهرود بهره‌مند شدند، ابراز داشت: این مرکز با حداکثر ظرفیت واحد دندانپزشکی مشغول به ارائه خدماتی نظیر ویزیت، کشیدن، پر کردن، جرم‌گیری و گرافی دندان است.

وی بابیان اینکه این مرکز تنها واحد درمانی سازمان در استان سمنان با سه یونیت دندانپزشکی فعال محسوب می‌شود، اضافه کرد: تنها نارضایتی مردم در این حوزه نوبت‌دهی واحد دندانپزشکی به دلیل حجم بالای متقاضیان استفاده‌کننده از خدمات است.

رئیس پلی کلینیک شهید بیاری شاهرود بابیان اینکه در واحد دندانپزشکی این مرکز کیفیت خوب و مناسب مواد مصرفی ارائه می‌شود، ابراز داشت: تجهیزات به‌کاررفته در این مرکز بر اساس تایید وزارت بهداشت و اولویت برندهای داخلی خریداری و نصب‌شده است.

عرب احمدی بابیان اینکه طی بازه زمانی ۹ ماهه بیش از ۲۲۲ هزار نفر توسط پزشکان عمومی و متخصص ویزیت شدند، تصریح کرد: ۱۳ هزار و ۷۹۰ مورد خدمات آزمایشگاهی، ۱۱ هزار خدمات مامایی به شهروندان شاهرودی ارائه‌شده است و همچنین پنج هزار نفر نیز از خدمات رادیولوژی دیجیتال، فک کامل و رادیوگرافی دندان بهره‌مند شدند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی می‌توانند علاوه بر سیستم نوبت‌دهی تلفنی از سیستم نوبت‌دهی اینترنتی به آدرس www.nobatdsemnan.tamin.ir  و همچنین از طریق تلفن همراه با کد دستوری #۲۳*۱۴۲* نیز برای دریافت نوبت و استفاده از خدمات اقدام کنند.

اگر شما هم از آمپول دندانپزشکی می ترسید؛ بخوانید!

زمانی که برای انجام کارهای دندان به دندانپزشکی مراجعه می کنید پزشک در ابتدا اقدام به بی حس کردن دندان شما با آمپول دندانپزشکی می پردازد تا درد کمتری حس کنید . نوع سوزن آمپول و محل تزریق و سرعت پزشک در تزریق آمپول از عواملی هستند که در کاهش یا افزایش درد تزریق موثرند . برای آشنایی بیشتر با این موضوع با پرشین وی همراه باشید.

نحوه تزریق آمپول دندانپزشکی

خیلی ها حاضرند درد دندان را تحمل کنند، ولی به مطب دندانپزشکی نروند. وقتی از آن ها سوال می کنیم: چرا؟ ، می گویند: از آن آمپول دندانپزشکی می ترسم! این آمپول فلزی چیست و چرا لازم است قبل از ترمیم دندان حتما به شما آمپول تزریق شود؟ اصلا چند نوع داروی بی حسی وجود دارد و آیا برخی از دندانپزشکان در تزریق داروی بی حسی خست به خرج می دهند؟

داروهابی حسی چند نوع هستند؟

به طور کلی داروهای بی حس کننده دندان و لثه در دندانپزشکی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

۱) گروه اول، داروهایی هستند که در آنها از ماده بی حس کننده لیدوکایین به همراهآدرنالین استفاده شده است.

آدرنالین باعث می شود عروق خونی در ناحیه ای که آمپول بی حسی تزریق شده است تنگ شده و داروی بی حسی لیدوکایین همان جا در کنار عصب دندان بماند و دندان را برای مدت طولانی بی حس کند.

ولی آدرنالین کمی باعث تپش قلب نیز می شود، بنابراین افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند، نباید از این نوع داروی بی حسی استفاده کنند، چون باعث تپش قلب و خطر برای آنها خواهد شد.

۲) گروه دوم داروهایی هستند که فاقد آدرنالین هستند، بنابراین گرچه اثر کوتاه مدت تری دارند، ولی بعضی بیماران خاص باید از این دارو استفاده کنند که تفاوت قیمت چندانی با اولی ندارد.

اگر شما بیماری خاصی دارید، حتما قبل از تزریق آمپول، آن را با دندانپزشک تان در میان بگذارید تا داروی بی حسی مناسب را برای شما تزریق کند.

● بی حسی دردناک

همه حرف و حدیث ها پشت سر درد ناشی از آمپول دندانپزشکی است، ولی چرا تزریقآمپول دندانپزشکی بی حسی این قدر دردناک است؟ دلیل اش این است که تزریق مقدار زیادی داروی بی حسی می تواند به بافت های محل تزریق فشار وارد آورده و باعث درد شدید شود.

ترس از آمپول دندانپزشکی

البته دندانپزشک می تواند روش هایی را در پیش بگیرد که تزریق داروی بی حسی درد کمتری برای شما ایجاد کند.

اگر کارپول داروی بی حسی کمی گرم باشد و این محلول به صورت کمی گرم تزریق شود، درد هنگام تزریق کاهش می یابد.

برخی از آمپول دندانپزشکی سر سوزن های بول شده ای دارند که هنگام ورود به بافت لثه درد و ناراحتی کمتری ایجاد می کنند. مهم تر از همه سرعت تزریق داروی بی حسی به وسیله دندانپزشک است.

درست اش این است که یک آمپول بی حسی دندانپزشکی خیلی آرام و طی یک دقیقه به درون لثه تزریق شود، در این صورت درد ناشی از تزریق بسیار کاهش خواهد یافت.البته فراموش نکنید تزریق در برخی از نقاط دهان کلا دردناک است. یکی از مهم ترین این نقاط که تزریق در آن داد شما را درمی آورد، لثه پشت دندان های پیشین بالا یا ناحیه «دوگا» است.

محل تزریق آمپول بی حسی

در مطب دندان پزشکی شاید بپرسید که دندانپزشک چرا وقتی می خواهد روی دندانآسیای شما کار کند، آمپول را درون لپ تان تزریق می کند؟ جالب است بدانید که برای تزریق داروی بی حسی در دهان، نقاط مشخصی وجود دارد که در این نقاط، اعصاب مربوط به فک، لثه و دندان های شما عبور می کنند.

معمولا برای بی حس کردن دندان های فک بالا، آمپول بی حسی در لثه مجاور همان دندان و یا به اصطلاح در پای همان دندان تزریق می شود، ولی اگر قرار باشد دندانپزشک روی دندان های آسیای فک پایین شما کار کند، ناحیه درون لپ شما را بی حس خواهد کرد.

از این محل، اعصاب اصلی فک پایین عبور می کنند که با این تزریق، کل این عصب بی حس خواهد شد و نشانه این که شما کاملا بی حس شده اید، این است که نیمی از زبان شما بی حس می شود.

برای کار کردن روی دندان های آسیای کوچک، عصب چانه شما بی حس می شود و شما حس می کنید چانه تان بی حس است.

گاهی لازم است برای بی حس شدن کامل دندان شما، آمپول بی حسی در کانال های خود دندان تزریق شود که این کار هنگام عصب کشی دندان شما انجام می گردد. گاهی لازم است داروی بی حسی، درون الیاف نگه دارنده دندان تزریق شود که این تزریق دردناک است، ولی دندان شما را در مواردی که به سختی بی حس می شود، کاملا بی حس خواهد کرد.

چرا بعضی دندان ها بی حس نمی شوند؟

علل زیادی برای بی حس نشدن دندان وجود دارد؛ مثلا عفونت در محل تزریق آمپول ، زیرا در اثر عفونت، محیطی اسیدی به وجود می آید که اثر داروی بی حسی را خنثی می کند یا وقتی که عفونت وجود دارد، تعداد پالس های دردناک به قدری زیاد است که داروی بی حسی نمی تواند تمام آنها را بلوکه کند.

در شرایط عفونی همچنین به علت التهاب، عروق خونی اطراف ناحیه عفونت زیادتر می شود و داروی بی حسی را خیلی سریع از محیط خارج می کند. گاهی بعضی از نواحی فک دارای عصب گیری چندگانه است و وقتی ناحیه با روش معمول بی حس می شود،عصب های فرعی ناحیه بی حس نمی شوند و بیمار هنوز درد دارد.

ضمن این که فک همه آدم ها مثل هم نیست و تفاوت های آناتومیک زیادی بین آن ها وجود دارد. از آنجایی که دندان پزشکان به طور معمول برای بیماران تزریقات مشابهی را انجام می دهند، این تفاوت آناتومیکی می تواند باعث شود تا تزریق در محل مناسب صورت نگرفته باشد. همچنین در مواردی که بیماران از داروهای مخدر، آرام بخش و مواد اعتیادآور استفاده می کنند، آستانه تحمل دردشان کاهش پیدا می کند.

بی حس کردن دندان با آمپول دندانپزشکی

به همین دلیل این افراد با میزان مصرف داروهای متداول بی حسی، بی حس نمی شوند و نیاز به مقدار بیشتری تزریق برای رسیدن به بی دردی کامل دارند. در خصوص موارد دیگر هم باید گفت که گاهی تکنیک های غلط تزریق توسط دندان پزشک یا استفاده از داروهای تاریخ گذشته باعث می شود داروی بی حسی، اثر خودش را از دست بدهد.

● کی اثر بی حسی از بین می رود؟

قسمت خوب ماجرا وقتی است که کار دندانپزشکی روی دندان شما تمام شده و می خواهید مطب را ترک کنید. حالا حتما با خودتان می گویید کی از شر این بی حسی خلاص می شوم؟ مدت زمان باقی ماندن اثر داروی بی حسی بر اساس نوع ماده بی حسی متفاوت است.

برخی از داروهای بی حسی دندانپزشکی اثری کوتاه مدت و برخی اثر بلندمدت تری دارند. معمولا داروهای بی حسی ظرف یک و نیم ساعت اثرشان کم کم از بین می رود، ولی نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر فک پایین شما بی حس است، مراقب باشید زبان تان را گاز نگیرید.

خونریزی زبان کودک پس از دندانپزشکی

این مشکل به خصوص برای کودکان پیش می آید که ناگهان پدر و مادر پس از خارج شدن از مطب دندانپزشکی متوجه می شوند که زبان کودک شان خونین و مالین است چون کودک بی حس است، متوجه نیست که زبان اش را گاز گرفته است و این فشار آن قدر ادامه می یابد که باعث خون ریزی زبان می شود. راه پیشگیری این است که در این مواقع قبل از خروج از مطب، یک رل پنبه را گاز بگیرید و زبان تان را کنترل کنید.

● اسپری قبل از تزریق

یکی از روش هایی که می تواند درد ناشی از تزریق آمپول دندانپزشکی را کاهش دهد، استفاده از اسپری بی حس کننده موضعی در محل تزریق است. می توانید از دندانپزشک تان بخواهید این کار را برای تان انجام دهد، در این صورت او مقداری از اسپری بی حس کننده را روی پنبه می ریزد و روی لثه محل تزریق آمپول بی حسی قرار می دهد.

این پنبه حدود یک دقیقه در محل باقی می ماند و لثه را به صورت سطحی بی حس می کند. در این صورت شما هنگام ورود نوک سوزن در محل تزریق متوجه درد ناشی از تزریق نخواهید شد.

اصلا به او نگویید: «برویم دندانپزشکی، آمپولی در کار نیست» ، چون در این صورت با دیدن آمپول اعتمادش را به شما و دندانپزشک از دست خواهد داد. دندانپزشکان با شگردهایی مثل تاباندن نور در صورت کودک و رد کردن آمپول از پشت سر کودک سعی می کنند ترس ناشی از تزریق را کاهش دهند.

بیشتر بدانید عوارض خطرناک آمپول های بی حسی

“داروهای دندانپزشکی” که پزشکان در مطب ها استفاده می کند حاوی موادی هستندکه برای سلامتی “مغز” و “قلب” بسیار ضرر دارند.

دانشمندان با انجام آزمایشاتی روی ۱۸۰۰ داوطلب دریافته اند افرادی که به مطب دندانپزشکی زیاد مراجعه می کنند دارای روحیه ای خشن و “عصبی” هستند و دندان های آن ها عامل اصلی اعصاب به هم ریخته ی آن ها است.

پزشکان توصیه می کنند افراد با رعایت “بهداشت دهان و دندان” و مصرف “میوه و سبزیجات” و “آب” فراوان می توانند دندان هایی سالم و زیبا داشته باشند و دیگر نیاز به رفتن به مطب دندانپزشکی نیست.

آغاز ثبت نام آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی از سه شنبه

ثبت نام برای آزمون دکتری تخصصی رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی از سه شنبه ۱۶ بهمن آغاز می شود. این آزمون اردیبهشت ۹۸ برگزار می شود.

شرایط برگزاری آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی با هدف تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص اعلام شد.

ثبت نام به صورت اینترنتی است و داوطلبان از ۱۶ تا ۲۷ بهمن ۹۷ می توانند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در این آزمون ثبت نام کنند.

آزمون دکتری تخصصی در ۴۵ رشته علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، ۱۳ رشته داروسازی و ۲ رشته دندانپزشکی در روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ۹۸ برگزار می شود.

ضوابط و شرایط ثبت نام و برگزاری آزمون:

داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون هستند که دارای شرایط عمومی زیر در تمام ادوار تحصیلی و مراحل شغلی باشند: ۱- برخورداری از سلامت و توانایی جسمی به تناسب رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر. ۲- واجد کلیه شرایط عمومی متداول در آزمونهای مختلف کشور. ۳- اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان مندرج در قانون اساسی. ۴- پذیرفتن قانون اساسی و عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران. ۵- عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب و گروههای محارب و ملحد و هواداری از آنها. ۶- نداشتن سوء پیشینه کیفری. ۷- عدم اشتهار به فساد اخلاقی.

شرایط اختصاصی برای ثبت نام رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی:

۱- دارا بودن دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) مرتبط یا دکتری حرفه ای (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی)

۲- داوطلبان برای شرکت در آزمون صرفاً مجاز به انتخاب یکی از دوره های دکتری تخصصی یا پژوهشی هستند که باید در فرم ثبت نام نسبت به انتخاب یکی از آنها اقدام کنند.

۳- دانشجویان نیمسال آخر تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای با ارائه گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ مجاز به شرکت در آزمون هستند.

۴- داوطلبان حداکثر مجاز به ثبت نام در دو مجموعه یا رشته (با رعایت مدارک مورد پذیرش آن رشته) هستند.

۵- پذیرفته شدگان نهایی آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) سال تحصیلی ۹۸-۹۷ که در دانشگاه ثبت نام نکرده اند یا انصراف داده اند، مجاز به شرکت در این آزمون نیستند. در غیر این صورت، مسئولیت عواقب بعدی بر عهده داوطلب خواهد بود. این محرومیت شامل پذیرفته شدگان شهریه پرداز نمی شود.

۶- داوطلبان می توانند قبل از شروع و یا پایان طرح تعهدات نیروی انسانی در آزمون شرکت کنند و در صورتیکه در حین انجام طرح نیروی انسانی در آزمون قبول شوند، امکان ترخیص ایشان برای ادامه تحصیل فراهم می شود.

۷- عدم اشتغال به تحصیل در دوره های دکتری تخصصی و پژوهشی یا دستیاری تخصصی در کلیه مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی کشور

۸- دارا بودن یکی از مدارک زبان انگلیسی به شرح جدول اعلام شده در دفترچه ثبت نام.

۹- مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه عمومی برای داوطلبان مرد آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی

۱۰- اتباع خارجی متقاضی شرکت در آزمون ورودی در دوره دکتری تخصصی رشته های گروه پزشکی سال تحصیلی ۹۹-۹۸ باید شرایط عمومی و اختصاصی آزمون را دارا باشند.

۱۱-با توجه به آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت که در دفترچه آمده است کسانی که طبق آیین نامه حائز شرایط استفاده از این سهمیه هستند، باید جهت دریافت معرفی نامه به معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل مراجعه کنند و هنگام ثبت نام آن را همراه سایر مدارک ارسال کنند.

۱۲- تمامی داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون دکتری پژوهشی و دکتری تخصصی (Ph.D) سال تحصیلی ۹۹ -۹۸ دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه ا… (عج) باید عضو رسمی نیروهای مسلح (سپاه پاسداران، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت دفاع) باشند و با ارائه گواهی عضویت از محل خدمت، مجاز به شرکت و انتخاب دانشگاه هستند.

داوطلبان باید همزمان با تکمیل فرم ثبت نام، نسبت به ارسال مدارک اسکن شده خود به صورت اینترنتی به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اقدام کنند. داوطلبان موظفند پس از صدور کد
رهگیری آن را به همراه نسخه چاپ شده از فرم ثبت نامشان برای مراحل بعدی آزمون نزد خود محفوظ نگه دارند.

اعلام هزینه ثبت نام و محل برگزاری آزمون

هزینه ثبت نام آزمون کتبی مبلغ ۷۵۰ هزار ریال (۷۵ هزار تومان) و استفاده از خدمات پیامکی ۵ هزار ریال (۵۰۰ تومان) است. داوطلب باید با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی نسبت به خرید اعتبار اقدام کند. داوطلبانی که متقاضی شرکت در دو رشته (یا مجموعه) هستند باید برای هر یک پرداخت جداگانه انجام دهند.

مدارک لازم جهت اسکن و ارسال اینترنتی در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی منتشر شده است.

آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی رشته های علوم پایه، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در مناطق دهگانه آمایشی در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، کرمان، زنجان، ساری و کرمانشاه برگزار می شود.

از تمامی پذیرفته شدگان آزمون دوره دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت تعهد خاص یا عام بر اساس اعلام نیاز از یکی از دانشگاهها و با تشخیص کمیسیون تعهدات خاص وزارت متبوع اخذ می شود.

بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» مجلس شورای اسلامی، سنجش و پذیرش در مقاطع دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی بر اساس شیوه پذیرش و درصد آزمون کتبی و سوابق آموزشی انجام می گیرد.

در شیوه پذیرش دکتری تخصصی ۵۰ درصد به آزمون کتبی، ۲۰ درصد به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، ۳۰ درصد به مصاحبه علمی اختصاص دارد.

در شیوه پذیرش دکتری پژوهشی ۳۰ درصد به آزمون کتبی، ۲۰ درصد به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، ۳۰ درصد به مصاحبه علمی و ۲۰ درصد به تهیه طرح واره اختصاص دارد.

آزمون کتبی به طور متمرکز و به صورت سؤالات چهارگزینه ای و دارای نمره منفی، توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می شود.