غرفه شرکت دوستکام در شانزدهمین کنگره دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی

شانزدهمن کنگره انجمن دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در هتل المپیک تهران با حضور اساتید و دندانپزشکان و دانشجویان برگزار شد

نکات مهم در یونیت دندان پزشکی

در این مطلب با موارد مهم در مورد یونیت دندان پزشکی و همچنین صندلی دندان پزشکی آشنا می شوید.

نباید برق تجهیزات مرتبط به بیمار و کنترلرهای کاربر بیش از ۲۴ ولت باشد. ارزیابی تطابق با الزامات می بایست به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد

ماده ۲ کراشوار باید از جنسی باشد که در اثر شستشو با مواد شوینده وضد عفونی کننده (طبق توصیه سازنده)ماهیت، رنگ وسطح آن غیر قابل تغییر باشد (عدم خوردگی، غیر قابل نفوذ به میکروب و مواد آلاینده) و ترجیحاً قابل اتوکلاو باشد.

ماده ۳ پوزیشن صندلی دندانپزشکی می بایست از سه محل کنسول دندانپزشک و دستیار و فوت کنترل قابل تنظیم بوده ولی یونیت دندانپزشکی از دو محل کنسول دندانپزشک و دستیار قابل کنترل باشد. کنترل ساکشن تنها از محل کنسول دستیار دندانپزشک صورت می گیرد.

ماده ۴ ساکشن یونیت باید ظرف مدت یک سال موتوریزه شود و ساکشن آبی تنها به عنوان یک آبشن ارائه گردد.

ماده ۵ ساکشن یونیت باید مجهز به سیستم شستشو و ضدعفونی کننده مسیر ساکشن بوده و دارای سیستم

کنترل عدم برگشت مایعات ساکشن به دهان بیمار باشد.

ماده ۶ روکش صندلی قابل شستشو، ضد عفونی کردن (طبق توصیه سازنده )، خشک شدن به موقع و بدون تغییر

در ماهیت، کیفیت رنگ و ترجیحاً بدون درز ونیز غیر قابل اشتعال باشد.

ماده ۷ ضرورت تضمین عدم برگشت آب به داخل مجاری سیستم اینسترومنتها بعد از اتمام فعالیت آنها الزامی می باشد.

ماده ۸ مجهز به سیستم تزریق مواد ضد عفونی کننده مجاز بوده و دارای مخزن آب بهداشتی به تمام مجاری آب داخل یونیت و اینسترومنتها باشد.

ماده ۹ ضرورت استفاده از سیستم سختی گیر آب، به محل ورودی آب یونیت دندانپزشکی

ماده ۱۰ هوای وروی یونیت دندانپزشکی باید عاری از رطوبت و روغن باشد (استفاده از فیلتر مخصوص حذف

قید گردد). Oil Free رطوبت و الزاماًً دفترچه راهنمای سازنده، استفاده از کمپرسور

ماده ۱۱ یونیت دندانپزشکی باید ظرف مدت یک سال مجهز به دستگاه سانتریفوژ جدا کننده آمالگام

گردد. (Amalgam separator)

ماده ۱۲ یونیت باید قابلیت ارتقاء به تازه های تکنولوژی روز و الزامات ابلاغی وزارت بهداشت را داشته باشد.

ماده ۱۳ در ارتباط با چراغ دندانپزشکی

الف: الزاماً نور چراغ سرد و بدون سایه باشد.

ب: بازوی متحرک چراغ سلف بالانس باشد.

۹۰ میلی متر باشد. × ج: کادر نور در فاصله ۷۰ سانتی متر، ۱۳۰

د: میزان نور دهی (لوکس) بین ۱۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ لوکس قابل تنظیم باشد.

ه : سایر شرایط استاندارد ملی ۳۸۰۵ و الزامات این اداره کل را داشته باشد.

ماده ۱۴ قطعات اولیه در تماس با بیمار و دندانپزشک مورد استفاده در دستگاههای یونیت و صندلی دندانپزشکی

می بایست دارای تاییدیه کیفی بین المللی و یا دارای ضمانت کافی در طول عمر مفید دستگاه یونیت و صندلی دندانپزشکی باشد

%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c%d8%aa-%d9%87%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d8%a2%d8%a8-%d8%a8

نکاتی از دندان پزشکی ترمیمی برای دندان پزشکان

آیا می‌دانید؟
آن چه که در این متن می آید نکاتی است که توجه  به آن  خالی از لطف نیست و امیدوارم برای همکاران دندان‌پزشک مفید فایده باشد.

۱-این طور نیست که حجم و وزن آمالگام کپسولی دو واحدی دو برابر آمالگام یک واحدی باشد. به طور معمول آمالگام های یک واحدی ۴۰۰میلی گرم پودر آلیاژ دارند، آمالگام های دو واحدی ۶۰۰میلی گرم وآمالگام‌های سه واحدی ۸۰۰ میلی‌گرم .

۲-از آن‌جا که سرعت کروژن و خوردگی درآمالگام‌های پرمس، نصف آمالگام‌های کم مس است؛ سیل لبه ای در این آمالگام‌ها دیرتر برقرار می‌شود و استفاده از وارنیش یا سیلر در این آمالگام‌ها ضروری‌تر است.

۳-معمولاً با دیدن آمالگام تازه همخورده‌ی خشک و شکننده، چنین استنباط می‌شود که مقدار جیوه آمالگام کم بوده است؛ولی با توجه به نسبت مشخص جیوه، مخصوصاً در آمالگام‌های کپسولی، باید کم بودن زمان و سرعت چرخش آمالگاماتور را به‌عنوان یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل به حساب آورد.

۴-به‌وسیله انتقال آمالگام به حفره ترمیمی، آمالگام کریر گفته می‌شود. از آنجا که کاربرد این وسیله منحصر به آمالگام نیست و می‌توان با آن انواع خمیرها و مواد ترمیمی را منتقل کرد، استفاده از واژه((paste carrier  درست تراست.

۵-به نوارهای پرداخت فلزی به غلط نوار پرداخت آمالگام و به نوارهای پرداخت پلاستیکی به غلط نوار پرداخت کامپوزیت گفته می‌شود. این نوارها اختصاص به آمالگام یا کامپوزیت ندارند و برای پرداخت همه مواد ترمیمی کاربرد دارند.

۶-یک‌دسته از نوارهای تافل مایر، بالچه دارند(winged) که برای حفرات پرگزیمالی عمیق مناسب هستند. کلیه نوارهای تافل مایر،لوپ دار(loop) هستند.

۷-. لزومی در قراردادن ماتریس هولدر در سمت باکال نیست و بسته به شرایط کاری، می توان آن را در سمت لینگوال هم قرار داد.

۸- ضخامت بعضی از نوار ماتریس های فلزی، کم تر ازنوارهای سلولزی شفاف است.

۹-به فرزهای الماسی استوانه ای شکل به غلط فرز فیشور(fissure) گفته می شود.فرزهای فیشور فرزهای کاربایدی و از نوع تیغه ای هستند.

۱۰-رابرپالیشرها یا به شکل pointed هستند یا به شکل cup. توجه شود که cap تلفظ نشوند.

۱۱-به طور معمول به هندپیس‌های رایج تراش دندان، توربین و آنگل می گوییم، ولی باید بدانیم که هردو این‌ها به دلیل زاویه دار بودن سرشان  angled  هستند(مستقیم نیستند).وچون  driven air- هستند، توربین محسوب می‌شوند. درواقع باید به آنگل، هندپیس زاویه دارlow speed  بگوییم وبه توربین، هندپیس زاویه دارhigh speed.

۱۲-خیلی مواقع بدون توجه به این که گلاس یونومر از چه تایپی است، از آن برای هرکاری استفاده می کنیم. غافل از این که گلاس یونومر شش تایپ مختلف دارد ؛از luting  گرفته تا restorative.

۱۳-به گلاس یونومر تعدیل شده با رزین، به غلط گلاس یونومرنوری گفته می شود. در حقیقت این مواد، دوال کیور هستند: هم واکنش سلف دارند و هم واکنش نوری.

۱۴-اطلاق نادرست «پین داخل کانال»به پست های پیش ساخته فلزی باعث عدم توجه دندان‌پزشک به قوانین مربوط به پست ها می‌شود. لذا کاربرد واژه پست های پیش ساخته درست‌تر است.

۱۵-دستگاه‌های متداول کیور کامپوزیت‌های  لایت کیور، نه لیزر هستند و نه اشعه ماوراء بنفش (UV) ، بل‌که نور مرئی آبی رنگ می‌باشند.

۱۶-وقتی می گوییم رنگ یک دندان یا کامپوزیت A،B  ، C یا D است، به یکی از چهار خانواده متداول رنگ دندان در سیستم ویتا اشاره می‌کنیم. خانواده A قرمزقهوه ای ،B قرمز زرد، Cخاکستری ،D قرمز خاکستری هستند.

۱۷- این درست نیست که بگوییم رنگ D، از رنگ A تیره‌تر است، چرا که تیرگی و روشنی رنگ ،ربطی به خانواده رنگ ندارد و از آن مستقل است. یعنی ممکن است یک کامپوزیت به رنگ D از کامپوزیت به رنگ A روشن‌تر باشد.

۱۸-در سیستم انتخاب رنگ ویتا تفاوت رنگ A1  با A4 در میزان  اشباعیت رنگ (کرما) است. یعنی A4 از A1 پررنگ‌تر است.

۱۹-در استفاده از باندینگ باید به نوع باندینگ توجه کرد. مثلاً باندینگ با نام تجاری Margin Bond یک Enamel Bonding است و برای کار روی عاج نا مناسب.

۲۰-ریختن باندینگ در ظرف و رها کردن آن به حال خود تا تکمیل مراحل اچ و شستشوی حفره، اقدامی نادرست است. حلال موجود در باندینگ در معرض هوا (علی الخصوص زیر نسیم خنک کولر و پنکه) تبخیر می‌شودکه این، باعث کاهش سیلان و کاهش نفوذ رزین به سطوح اچ شده می‌شود.

۲۱-منظور از توتال اچ بودن باندینگ، اعمال همزمان آن بر روی مینا و عاج است. لذا هم باندینگ‌های  Etch and Rinse (نسل۴و۵) و هم باندینگ های Self Etch (نسل۶و۷) را می‌توان به صورت توتال اچ به کار برد.

۲۲-یک تفکر نادرست این است که بعضی اقدامات درمانی مثل فلوراید تراپی و فیشورسیلانت، مختص کودکان شمرده میشوند و گفته می‌شود در بزرگ‌سالان کاربردی ندارد.  لذا اگر این اقدامات در بزرگ‌سالان انجام گیرد باعث تعجب بعضی همکاران می‌شود. در حالی که این درمان‌ها کوچک و بزرگ نمی‌شناسند و برای پیش‌گیری از پوسیدگی به کار می روند. به علاوه فیشورسیلانت به همراه ترمیم‌های کامپوزیتی و آمالگامی محافظه کارانه، توصیه شده است.

۲۳-همان‌طور که اکثر مردم به پودر لباس شویی، تاید می گویند (که یک نام تجاری است) اکثر دندان‌پزشکان هم به لاینرکلسیم هیدروکساید، دایکال و به ZOE تقویت شده با پلیمر،IRM  می‌گویند.

۲۴- عبارات «این دندان باید اندو شود » و «این دندان باید عصب کشی شود» عبارات نادرستی هستند که بهتر است با عبارت «این دندان باید درمان ریشه شود» جای‌گزین شوند.

۲۵- استفاده از عبارت re–endo برای بیان درمان مجدد ریشه نادرست است ،چرا که  پیشوند re باید برسرفعل بیاید تا نشانگر تکرار یک کار باشد. لذا عبارت retreat مناسب‌تر است .

۲۶- «پوتی و واش»نام یک ماده قالب‌گیری یا یک برند تجاری خاص نیست بل‌که نشان‌گر ویسکوزیتی‌های مختلف مواد قالب‌گیری الاستومری است.

۲۷- «این دندان باید بیلداپ( Build up) شود ». این جمله به طورمعمول برای دندان‌هایی به کار می رود که نیاز به پوشش کاسپ دارند، درحالی که باید توجه داشت که انجام هر ترمیمی یک بیلداپ (بازسازی)محسوب می‌شود.

ابزار دکتر دندانپزشک پس از دو سال در معده بیمار پیدا شد

یک دندانپزشک که ابزار کارش را در گلوی بیمار جا گذاشته بود، بعد از دو سال جریمه شد.

به گزارش خبرنگار دو سال پیش بود که در شیکاگو دکتر دندانپزشکی در حالی که دندان‌های یکی از بیمارهای خود را معاینه می‌کرد دنبال ابزاری می‌گشت اما پس از جستجو کل مطب نتوانست آن را پیدا کند.

مدتی بعد متوجه شد که آن ابزار را در دهان بیمار جا گذاشته بود و بیمار آن را قورت داده است.

حالا بعد از گذشت دو سال که این بیمار با مشکلات تنفسی و غذا خوردن مواجه بود، به پزشک مراجعه کرد و بعد از گرفتن عکس‌های رادیولوژی فهمید که یکی از ابزارهای دندانپزشک را قورت داده است و پزشکان با جراحی آن را از گلوی بیمار خارج کردند.

گفتنی است،این بیمار هفته گذشته از دکتر دندانپزشک خود شکایت کرد و این دکتر باید ۶۷۵ هزار دلار جریمه بدهد.

%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b9%d8%af%d9%87-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1

کاربرد پست های فایبرگلاس در دندانپزشکی

دکتر محمد تقی ملک محمدی

پژوهشگر در زمینه مواد دندانی    D.D.S جراح  دندانپزشک

پست های تقویت شده با الیاف شیشه ای (Post –F.R.C)

وقتی تاج یک دندان در اثر ترومای شدید و یا پوسیدگی وسیع به مقدار معتنابهی از بین برود برای جایگزینی تاج از دست رفته و برگردان Function و نیز زیباییEsthetics به آن دندان، یک دندانپزشک می بایست یک پروسه درمانی را طی مراحل ذیل انجام دهد.

۱- معالجه ریشه (R.C.T) یا روت کانال تراپی

در طی این درمان پالپ یا مجموعه ای از بافت های همبندی عروقی و عصبی که درفضای داخل ریشه دندان وجود داشته و وظیفه آن تغذیه و تبادل اعمال حیاتی و انتقال پیام های عصبی و در کل، زنده نگه داشتن شدن دندانها می باشد را از داخل ریشه دندان بیرون کشیده و فضای خالی باقی مانده را پس از تمیز کردن به وسیله مواد نوترال که بدن نسبت به آنها هیچگونه واکنش منفی  نشان نمی دهد پر می کنند. البته باید گفت که فرآیندR.C.T یکی از پیچیده ترین و حساس ترین روشهای درمانی در دندانپزشکی است به طوری که یکی از مهمترین رشته های تخصصی در دندانپزشکی را تشکیل داده و دندانپزشکان زیادی در این رشته به بحث، تحقیق و فعالیت مشغولند. به عبارت ساده می توان T.C.R را به پروسه فونداسیون در ساختمان سازی تشبیه کرد. با وجود اینکه این درمان به چشم دیده نمی شود. ولی در واقع می تواند پایه و اساس درمان های بعدی دندان محسوب گردد.

۲- قرار دادن Post در ریشه

پست (Post) یا پین (Pin) یک مفتول محکم است که در داخل ریشه R.C.T شده قرار گرفته به طوریکه تا دو سوم طول ریشه را در بر گرفته و به وسیله قسمت فوقانی آن که خارج از ریشه قرار می گیرد تاج از دست رفته بازسازی می شود.

 

پست ها عمدتاً ۲ نوع اند:

a- پست های (Prefabirc) که عمدتاً به شکل پیچ هایی با طول و قطرهای متفاوت ساخته شده و میتواند از جنس آلیاژ برنج با روکش طلا، stainless steel و یا تیتانیوم باشد.

b- پست های ریختگی که بعد از قالب گیری از داخل ریشه دندان از آلیاژهای مخصوص در لابراتور ریخته شده و داخل ریشه دندان به وسیله سمان پلی کربنات و یا زینک فسفات چسبانده می شود. در پست ریختگی معمولا بخش تسکیل دهنده تاج و Post با همدیگر به طور یکپارچه ساخته میشوند و دیگر نیازی به ساخت تاج جداگانه نمی باشد.

۳- ساخت تاج دندان:

این قسمت از فرایند بازسازی که به core معروف است را میتوان هم با مواد فلزی مانند آمالگام دندانی برای دندان های خلفی و هم میتوان با مواد کامپوزیتی هم رنگ دندان برای دندان های پیشین ساخت.

۴- ساخت روکش روی تاج دندان :

این مرحله تکمیل کننده مراحل قبلی درمان بوده و می تواند از شکسته شدن مواد ترمیمی و دیوارهای نازک باقیمانده تاج دندان جلوگیری کرده و در کل باعث تقویت تاج دندان ترمیم شده و نیز افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای وارده در طی عمل جویدن گردد. تا این جا مراحل درمان جهت بازسازی تاج از دست رفته یک دندان را با گفتاری بسیار ساده بیان نمودیم، تا برای بقیه همکاران که در رشته های دیگر پزشکی مشغول به فعالیت می باشند نیز قابل درک و استفاده باشد. اما اینک جهت همکاران دندانپزشک به توضیح اختصاصی تر مرحله دوم درمان پرداخته و در طی آن به معرفی سیستم Post-F.R.C و کاربرد آن در دندانپزشکی می پردازیم.

همانگونه که همکاران دندانپزشک مطلع اند سالیان متمادی است که از عمر کاربرد پین ها و Post های فلزی در دندانپزشکی می گذرد و اکثردندانپزشکان این درمان را به طور روتین در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی انجام داده و استفاده از آنها کاملاً رایج شده است. در کنار مزیت های این Post های فلزی نظیر مقاومت بالای آنهادر برابر شکست باید اذعان نمود که کاربرد این نوع Post ها با معایبی چند نیز همواره می باشد.

از آنجا که تکنولوژی ساخت وسایل و تجهیزات دندانپزشکی روز به روز با پیشرفت چشمگیر روبروست با هدف حذف معایب پین های فلزی در دهه اخیر Post هایی به بازار عرضه شده اند که ساختار فلزی نداشته و به نام Fiber Reinforced Composite   FRC- POST. شناخته می شوند.

این پست ها به صورت از پیش ساخته شده موجود بوده وبه لحاظ ساختاری بر ۳ گونه اند.

۱- پست های کربنی (Post-C)

از الیاف کربن مدفون شده در یک رزین اپوکسی ساخته می شوند.

۲- پست های کوارتزی

از الیاف کوارتز فشرده در رزین اپوکسی ساخته می شود.

۳- پست های فایبر گلاس(Fiber –Glass)

از الیاف گلاس فایبر در یک ماتریکس از جنس رزین اپوکسی ساخته می شود.

اینک به مقایسه خصوصیات فیزیکومکانیکال Post-E.R.C با پست های فلزی ریختگی و پست های فلزی Perfabric می پردازیم.

A- زیبایی –  Esthetics : پست های فلزی به علت تاثیر عامل shine Through مشکلات عمده ای را در زمینه زیبایی ایجاد می کنند. این امر به علت تداخل با عبور نور طبیعی از دندان و کمپلکس لثه ای ایجاد می شود و از طرفی نیز محصولات تولید شده در اثر اکسیداسیون و Corrosion پست های فلزی در ریشه پخش شده و میتوانند تغییر رنگ های غیرقابل برگشتی ایجاد کنند. در قسمت تاج دندان نیز چنانچه با ضخامت کافی (mm2) توسط مواد کامپوزیتی پوشیده نشوند، به تدریج سایه فلزی مربوط به پست نمودار شده ونمای نازیبایی به دندان خواهد داد اما Post-F.R.C که از گلاس فایبر ساخته شده اند، هم به رنگ سفید و همرنگ دندان (White Post) و هم به رنگ شفاف (Translucent) موجود بوده و خاصیت Light Conducting را نیز به خوبی دارا می باشند. این پست ها به دلیل داشتن رنگ شبیه دندان و نیز خصوصیت عبور نور Shine Through می توانند بعد از ترمیم با مواد کامپوزیتی Transmisson نور نزدیک به حالت طبیعی دندان و ریشه را از خود بروز دهند، بنابراین از نظر Esthetics و زیبا شناختی طبیعی دندان، استفاده از پست های F.R.C به جای پست های فلزی و ریختگی از ارجحیت بالاتری برخوردار می باشد.

B- توانایی توزیع استرس یا ضریب الاستیسیته (Elastic modulus)

می دانیم که به دنبال درمان ریشه یک دندان (R.C.T) مقدار زیادی از عاج دندان از دست می رود و ثابت شده است که استحکام دندان محالجه ریشه شده، بیشتر وابسته به کیفیت و کمیت عاج باقی مانده پس از درمان اندو می باشد و استفاده از Post چندان در افزایش تقویت ریشه موثر نمی باشد.

امروزه دندانپزشکان می دانند که استفاده از یک Post صلب با ضریب الاستیسیته بالا مانند فلزات ریختگی و یا پست های سرامیکی می توانند استرس های فانکشنال را به دندان و ساختمان ریشه منتقل کرده و به طور واقعی پتانسیل شکست را در ریشه بالا ببرد.

مطالعات نشان می دهند که Post core فلزی ریختگی سخت، می تواند منجر به شکست های کلینیکی غیر قابل برگشت نظیر شکست عمودی در ریشه گردد.

پست های فلزی prefabric نیز با درصد بالای شکست ریشه در ارتباط هستند و دلیل اصلی آن افزایش نقاط تمرکز استرس در ناحیه سرویکال ریشه و همچنین دقیقاً زیر ناحیه انتهایی Post در ریشه می باشد.

در مورد پست های F.R.C باید گفت که به دلیل نزدیکی ضریب الاستیسیته آنها با ضریب الاستیسیته دندان (۵۰-۱۸ گیگا پاسکال) استفاده از آنها در ریشه دندان های معالجه ریشه شده می تواند جانشین درمانی مناسب برای استحکام بخشیدن به ریشه های تضعیف شده (ریشه های پهن با دیواره نازک) باشد.

مطالعات نشان داده اند وقتیکه همه اجزا دندان ترمیم شده (عاج، رزین، پست) ضریب الاستیسیته بسیار نزدیک به هم داشته باشند. تمایل به توزیع استرس به صورت یک شکل تر و یکنواخت تر در دندان ترمیم شده ایجاد گردیده و این کاهش استرس در محل اتصال، احتمال شکست را پایین می آورد. به عبارت دیگر باید دانست وقتی که ۲ جزء با ضریب الاستیسیته کاملاً متفاوت، یک ناحیه اتصال با یکدیگر تشکیل می دهند، جزیی که ضریب الاستیسیته بالاتر دارد، تمایل به انتقال استرس های فانکشنال به جزء با ضریب الاستیسیته پایین تر دارد. این پدیده دقیقاً منجر به جدایی یکپارچگی در ناحیه اتصال و در نهایت شکست ترمیم یا درمان اندو را باعث خواهد شد.

در برنامه تولید پستهای F.R.C فراهم آوردن این شرایط را اصطلاحاً monobloc می گویند. بکارگیری monobloc در دندان های اندو شده و با Post درمان شده را می توان به این صورت توضیح داد: از آنجایی که الاستیسیته عاج دندان تقریباً همیشه ثابت است بایستی تمام موادی که در اتصال با عاج قرار می گیرند تا حد ممکن الاستیسیته نزدیک به عاج داشته باشند. در این صورت است که هیچیک از اجزاء نمی توانند به جزء دیگر اعمال نیروی بیش از حد نمایند، به عبارت دیگر تمام اجزاء – عاج – سمان زرینی – Post با هم حرکت می کنند، با هم خم میشوند و میتوانند به عنوان یک مجموعه واحد تحت استرس قرار گیرند.

ایجاد یک monobloc با پست های فلزی سخت با ضریب الاستیسیته کاملاٌ متفاوت با عاج دندان، غیر ممکن است.

C- خوردگی: Corrosion

پست های فلزی به تدریج تحت تاثیر پدیده Corrosion قرار گرفته و مواد حاصل از آن در ریشه به طور مشخص، محل اتصال عاج با Post را تضعیف می کنند. در پست های ریختگی نیز پدیده Corrosion و نفوذ اکسیدهای حاصل از آن میتواند باعث تغییر رنگ و تیره شدن مارجین لثه ای گردد. اما پست های F.R.C اصولاً به خاطر غیر فلز بودن دچار پدیده Corrosion نشده و هیچگونه محصول جانبی از آنها به وجود نمی آید. این موضوع یکی از مزیت های مهم جایگزینی پست های F.R.C به جای انواع فلزی آن در نظر گرفته می شود.

D- مقاومت خمشی Flexural strength

می دانید که دندان های اندو شده و با Post درمان شده متحمل انواع Stress یا تنش ها از قبیل Shear,Tensile, Compressive می گردند. از بین تنش های یاد شده مخرب ترین آنها Shear بوده که در اثر نیروهای جانبی وارد به دندان به وجود می آید برای غلبه به این Stress بایستی مقاومت خمشی پست تا حد مطلوب بالا باشد.

مطالعات نشان می دهند که تقریباً در تمامی انواع پست های F.R.C خاصیت Flaxural بیش تر از پست های فلزی از جنس آلیاژهای طلا، تیتانیوم و حتی Stainless steel می باشد. یادآوری می نماییم که مزیت بسیار مهم پست های F.R.C در این است که خواص مکانیکی مورد نیاز یک Post ایده آل نظیر الاستیسیته وانتقال یکنواخت استرس، استحکام و مقاومت خمشی این نوع از پست ها را میتوان به راحتی با تغییر دادن در حجم فایبرها، نوع فایبرها، کیفیت و کمیت نسبت فایبر- رزین به دلخواه تغییر داد.

E- توانایی باند شدن Bonding ability

این خاصیت مربوط به میزان چسبندگی Core به قسمت کرونالی Postمی باشد. بنابراین بهترین اتصال مربوط به پست های ریختگی است که در آنها Core با Post به طور یکپارچه ریخته می شود. در پست های فلزی Prefabric گیر Core با Post صرفاً مکانیکال بوده و چنانچه Core از جنس کامپوزیتی باشد Bonding agent نیز می تواند به کمک گیر core آمده و چسبندگی آن را به بخش های باقیمانده دندان افزایش دهد. در مورد پست های F.R.C باید اذعان نمود که با عرضه سمان های رزینی جدید و بکارگیری عوامل باندینگ Bonding ability در پست های F.R.C به حداکثر توان وقدرت خود رسیده است. در کاربرد این Postها باند شیمیایی – فیزیکی بین عاج- Core-Post با بکارگیری سمان های رزینی به نحو مطلوبی به دست می آید که علت آن وجود خشونت های سطحی فراوان پست (۵۰-۵ میکرون) می باشد که هزاران محل برای گیر میکرو.مکانیکال فراهم نماید. بدین ترتیب سیستم Tooth – Post – core بصورت یک واحد درآمده و به دلیل خصوصیت توزیع استرس یکنواخت و نزدیک به هم مواد باندینگ، می توان پیش آگهی دندان ترمیم شده با core – Post را بهبود بخشید.

نتیجه:

برای درمان دندان هایی که دچار شکستگی یا پوسیدگی وسیع تاج شده اند، درمان اندو اولین درمان انتخابی می باشد. در مرحله بعد بایستی روی ریشه باقیمانده یک تاج کلینیکی ساخته شود اتصال این تاج به ریشه توسط Post به دست آید. پست های فلزی رایج، سختی و مقاومت خوبی دارند اما دارای معایبی نیز می باشند.

F.R.C –Post با هدف حذف معایب پست های فلزی معرفی شده اند. خصوصیات مکانیکی این پست ها مانند ضریب الاستیسیته پایین و نزدیک به دندان، مقاومت خمشی بسیار بالا، تطابق خوب با دیواره عاج دندان، رادیو اپاسیته و امکان بررسی وضعیت پست در ریشه، عدم خوردگی، مقاومت بالا برابر نیروهای Tensile و Compressive، همرنگ بودن یا دندان و عدم تغییر رنگ و تیره شدن، کاربرد سریع و آسان، باند شیمیایی و ومیکرومکانیکال بالای آن با Core کامپوزیتی، کاهش تعداد جلسات درمان و بالاخره صرفه جویی در وقت و هزینه درمان توانسته است جایگاه ویژه ای را به F.R.C-Post اختصاص داده، به نحوی که بیشتر مراکز درمانی جایگزینی F.R.C-Post را بجای پست های فلزی ترجیح داده و استفاده از آن را انتخاب اول خود قرار داده اند.

استفاده از پلیمر پیشرفته bioHPP برای ساخت پروتزهای فیکس متکی بر ایمپلنت

دکتر کامبیز حکمت (جراح دندانپزشک مسترشیپ ایمپلنت از ICOI و فلوشیپ لیزر از دانشگاه جنوا)

مشاور علمی شرکت بیتا دنت

 

پلیمرهای پیشرفته راه‎کاری مناسب برای حل بسیاری از مشکلات پروتزهای بدنی و دندانی می‎باشند که امروزه در بسیاری از موارد بکار گرفته می‎شود. پلی اتر اتر کتون یا Peek پلیمری حلقوی و نیمه کریستالی با خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد است که در تمامی شاخه‎های مختلف از جمله پزشکی و دندان‎پزشکی کاربرد دارد. نوع بهینه شده پلی اتر اتر کتون طی دهه اخیر در ساخت انواع مختلف پروتزهای دندانی بکار گرفته شده است. این ماده دارای مزیت‎هایی چون بیشترین تطابق خواص مکانیکی و فیزیکی با استخوان آرواره، چگالی پایین (وزن سبک)، پایداری زیاد (عدم تغییر رنگ)، پولیش‎پذیری عالی (حداقل جذب پلاک)، خاصیت شیمیایی پایدار، رسانایی حرارتی و  الکتریکی پایین و نفوذپذیری مناسب می‎باشد که برخلاف سایر مواد ساخت پروتزهای دندانی، سبب عدم احساس وجود جسم خارجی در دهان بیمار می‎شود. نتایج حاصل از تحمل خستگی و  شبیه‎سازی کامل شرایط درون دهانی آزمایشگاهی گویای تحمل مناسب پروتزهای ساخته شده از این ماده در شرایط درون دهانی و فشارهای اکلزالی می‎باشد که در بسیاری از موارد عملکردی مناسب‎تر از سایر مواد دارد. حفظ مقاومت یا نگهداشت تحمل در برابر نیروی‎های اکلزالی در دوره‎ای طولانی برای پلی اتر اتر کتون بهینه شده بیشتر از سایر مواد با کاربردی مشابه است. بنابراین با بررسی تمامی مزیت‎های و کاستی‎‎های پلی اتر اتر کتون بهینه شده می‎توان  این گونه از مواد را به عنوان ماده‎ای مناسب جهت ساخت انواع مختلف پروتزهای دهانی معرفی کرد.

%d8%b9%da%a9%d8%b3-1

ماده بهینه شده Peek  دارای خاصیت شیمیایی پایدار، رسانایی حرارتی و  الکتریکی پایین است که برخلاف سایر مواد ساخت پروتزهای دندانی، سبب عدم احساس وجود جسم خارجی در دهان بیمار می‎شود. این ماده ذاتاً نسبت به عبور اشعه نفوذ‎پذیر است و امکان عکس‎برداری به روش‎های اشعه ایکس، ام آر ای و توموگرافی کامپیوتری برای آن امکان‎پذیر است. علاوه بر این، خاصیت نفوذپذیری آن امکان درمان‎ موارد مختلف بدون نیاز به حذف یا جایگزینی انواع مختلف پروتزها را سبب می‎شود.

بررسی کامل ماده بهینه شده Peek با استفاده از تحمل خستگی و  شبیه‎سازی کامل شرایط درون دهانی آزمایشگاهی امکان‎پذیر است. در ادامه به بررسی نتایج حاصل از بکارگیری پروتز سه‎واحدی ثابت ساخته شده از بلوک ماده بهینه شده Peek با استفاده از سیستم CAD/CAM پرداخته می‎شود. پروتز سه‎واحدی مورد نظر پس از ۲۴ ساعت نگهداری در دمای ۳۷ درجه سانتی‎گراد در داخل آب مقطر، شستشو و پولیش نواحی مارجینال بکارگرفته شده است. شبیه‎سازی بارگذاری مکانیکی با استفاده از اعمال ۱۰۶× ۲/۱ بار تکرارنیرو به مقدار ۵۰ نیوتن و ۶۰۰۰ چرخه تغییرات دمایی از ۵ تا ۵۵ درجه سانتی‎گراد انجام شده است. این مقادیر معادل با شرایط درون دهانی در طول دوره‎ای در حدود ۵ سال می‎باشد. در این شرایط نیرو با استفاده از میله‎ای از جنس فولاد به مرکز پونتیک اعمال شده است و ورقه آلومینیومی نازک جهت جلوگیری از اعمال مستقیم فشار به کاسپ‎های مورد استفاده قرار گرفته است. نهایتاً مقادیر مختلف نیروی اعمالی با استفاده از ابزار اندازه‎گیری استاندارد ثبت شده است.

مطابق شکل‎های ۳ ، نتایج حاصل از تحمل خستگی و  شبیه‎سازی کامل شرایط درون دهانی آزمایشگاهی با شرایط فوق، نه‎تنها گویای تحمل پروتز ساخته شده از ماده بهینه شده Peek برای نیروی‎های اکلزالی است؛ بلکه گویای تحمل نیروی شکستگی بالاتر یا نیروی تحمل خستگی بیشتر پروتز ساخته شده از این ماده نسبت به سایر مواد با کاربری مشابه می‎باشد.

در شکل ۴، حفظ مقاومت یا نگهداشت تحمل در برابر نیروی‎های اکلزالی در دوره‎ای طولانی برای پروتز سه‎واحدی ثابت ساخته شده از ماده بهینه شده Peek  و سایر مواد با کاربری مشابه نشان داده شده است.

%d8%b9%da%a9%d8%b3-2-a %d8%b9%da%a9%d8%b3-2-b

 

پلی اتر اتر کتون یا Peek پلیمری حلقوی و نیمه کریستالی با تحمل فشاری در حدود ۶/۳ گیگاپاسکال و خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد است که در تمامی شاخه‎های مختلف علوم کاربرد دارد. ساختار این ماده شامل محتوای سرامیکی است که سبب ایجاد خواص مکانیکی کاملاً مناسب برای کاربردهای پزشکی و دندان‎پزشکی شده است.

نوع بهینه شده Peek  طی دهه اخیر، به عنوان یک زیست ماده (biomaterial) در ساخت انواع مختلف پروتزهای دندانی در کشورهای اروپایی و امریکایی بکار گرفته شده است که دارای تأییدیه‎های مختلف از جمله FDA و CE می‎باشد. محتوای سرامیکی این ماده دارای فیلرهای سرامیکی با ابعاد ۳/۰ تا ۵/۰ میکرومتر می‎باشد که محیطی کاملاً همگن را مطابق شکل ۱ پدید آورده است. بنابراین این ماده درای پولیش‎پذیری عالی، حداقل تغییر رنگ و حداقل جذب پلاک است. علاوه بر این، این ماده به صورت‎های گرانول و بلوک‎های مختلف، قابل استفاده در انواع مختلف سیستم‎های پرس و CAD/CAM می‎باشد.

 

%d8%b9%da%a9%d8%b3-3-a %d8%b9%da%a9%d8%b3-3-b %d8%b9%da%a9%d8%b3-3-c

 

مدول الاستیسیته این ماده در حدود ۴۰۰۰ مگاپاسکال است که به مدول الاستیسیته استخوان آرواره بسیار نزدیک می‎باشد. بنابراین استفاده از پروتزهای نوع بهینه شده Peek، سبب حداقل انتقال فشارهای اکلوزالی به پایه‎ها خواهد شد. مقاومت در برابر شکستگی برای نمونه‎ پروتز چهار واحدی از ماده بهینه شده Peek، در حدود ۱۲۰۰ نیوتن است که در مقایسه با نیروهای اکلوزالی (به‎طور معمول در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰  نیوتن برای نواحی خلفی و ۲۰۰ تا۳۰۰ نیوتن برای نواحی قدامی) مقداری کاملاً قابل قبول می باشد.

 

%d8%b9%da%a9%d8%b3-4-b %d8%b9%da%a9%d8%b3-4-a

 

از جمله مواردی که در انتخاب این نوع مواد باید مورد توجه قرار گیرند، خواص فیزیکی، شیمیایی و بایومکانیکی هر یک از این مواد شامل الاستیسیته، تحمل و انتقال فشار، جذب آب و پولیش‎پذیری است. به عنوان مثال سرامیک ۲۰ برابر و طلا، تیتانیوم و آلیاژهای دیگر در حدود ۱۰ برابر سخت‎تر از استخوان هستند و استفاده طولانی مدت از آنها سبب سایش و تخریب دندان‎ها و استخوان آرواره می‎شود. هر چه خواص مختلف فوق به خواص فیزیکی استخوان نزدیکتر باشند، فشار مستقیم کمتری به پایه‎ها انتقال می‎یابد.

 

 

در حال حاضر پلیمرهای پیشرفته در حدود ۳ میلیون قلم از انواع مختلف مواد و تجهیزات پزشکی، ارتوپدی و دندانپزشکی بکار می‎روند و امروزه بعد از گذشت ۳۰ سال بی‎تردید پروتزهای پلیمری بهترین و مناسب‎ترین جایگزین برای انواع مختلف پروتزهای بدنی آلیاژی به حساب می‎آیند. بنابراین تفکر در مورد استفاده از انوع مناسب آنها در ساخت پروتزهای دندانی راه‎گشای مشکلات فوق خواهد بود.