آقای محسن گلنارمحسنی

آقای محسن گلنارمحسنی متولد سال ۱۳۳۶ تهران در اواخر سال  ۱۳۴۹فعالیت خود را ضمن تحصیل  در دبیرستان ادب تهران در مطب یکی از اساتید بنام دندانپزشک دانشگاه تهران آغاز نمود و ، با سن  کم و مشکلات عدیده‌ای که وجود داشت به تحصیل و کار می‌پرداخت تا پله های ترقی را سپری کرد و درسال ۱۳۵۱ به لحاظ لیاقت و شایستگی که از خود نشان داده بود به عنوان فروشنده لوازم و مواد دندانپزشکی به جمع بازرگانی نوتاش به مدیریت شادروان  غلامعلی نوتاش که از بزرگترین وارد کنندگان مواد و لوازم دندانپزشکی ایران بود پیوست.                                                                 ادامه مطلب …

آقای علی حاجی‌پور

آقای علی حاجی پورمتولد سال ۱۳۲۰ در گیلان ( شهر صومعه سرا ) می‌باشند و طی ۵۸ سال فعالیت مستمر در زمینه واردات و تولید مواد و تجهیزات دندانپزشکی همچنان راه خود را ادامه می‌دهند.

ادامه مطلب …

آقای سمیک پطروسیان

آقای سمیک پطروسیان در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۲۴ در یک خانواده مذهبی و پدری ” کشیش ” به‌ دنیا آمد.
دوران تحصیل ابتدایی را در دبستان ارامنه تهران در خیابان ویلا و دوره متوسطه را در دبیرستان ” کاظم زاده ” در خیابان یوسف آباد به پایان رساند.
اولین روزهای آشنایی ایشان با لابراتوار دندانسازی و کار در آن مربوط به کارآموزی و کار در لابراتوار ” هاواساپیان” طی تعطیلات تابستانی دوران دبیرستان می‌باشد.

ادامه مطلب …

آقای معراجعلی سعیدی یگانه

آقای معراجعلی سعیدی یگانه در ۷ دی ماه ۱۳۲۱ در همدان دیده به جهان گشود .
وی در سن ۳ ساگی به‌همراه خانواده به تهران آمد و تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی(دبستان علم و ادب) و دبیرستان (راشدی) به پایان رساند .

ادامه مطلب …

دکتر جواد آصف برخی

آقای دکتر جواد آصف برخی در تاریخ ۱/۱/۱۳۱۳ در شهر تبریز در خانواده ای مذهبی  متولد شدند.

با توجه به اینکه پدرشان نیز دندانپزشک تجربی بودند ( آقای محمد علی آصف برخی ) از همان زمان کودکی به این حرفه علاقه‌مند شدند.

ادامه مطلب …

مصاحبه اختصاصی ماهنامه دندانپزشک با آقای سید مجید حسینی نایب رئیس دوم اتحادیه صنف تجهیزات و مواد دندانپزشکی

با سلام و ممنون از شما بابت وقتی‌که برای مجله دندانپزشک گذاشتید، تقاضا دارم خودتان را معرفی نمایید:
قبل از شروع می‌خواستم یادی کنم از مرحوم رضا مهرآبادی که از ابتدای اتحادیه ریاست آن را برعهده داشتند طلب آمرزش برای ایشان را داشته و در کنار ایشان از آقای رضا قلی شجاعی که ابتدای تأسیس اتحادیه تاکنون در کنار آقای مهرآبادی جزء مدیران مشغول فعالیت بوده که برای این دو مرحوم علو درجات را از خداوند مسئلت دارم، این اتحاد و اتحادیه را نگهداری و پاسداری کردند و تا به امروز که بنده به عنوان عضو کوچکی از این صنف خدمتگذار عزیزان در هیئت مدیره هستم.
همچنین از آقای رضا کلانتری، ریاست محترم اتحادیه و آقای مهندس حسین شجاعی نایب رئیس اتحادیه و جناب آقای فریدون سلامی از پیشکسوتان این صنف که در سه دوره متوالی در اتحادیه زحمت زیادی کشیده‌ و از عزیزان و بزرگوارانی هستند که در هیئت مدیره راهگشا و هیئت مدیره از رهنمودهای ارزنده ایشان همواره بهره‌مند بوده است و جناب آقای مهندس عباسی که ایشان اولین دوره‌ای است که به اتحادیه پیوسته و با تمام توانشان سعی می‌کنند که خدمت‌گزاری شایسته باشند، همینطور آقای امیر طرخورانی که از طرف اعضاء صنف به عنوان بازرس منتخب انتخاب شده‌ و بنده که عضو کوچکی از این صنف و در هیئت مدیره به عنوان نائب رئیس دوم هیئت مدیره در دو دوره خدمت‌ همکاران در اتحادیه انجام وظیفه می‌کنم.

یکی از دغدغه‌های اتحادیه، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و البته دندانپزشکان کنگره‌ها و نمایشگاه‌های جانبی آن‌ها بوده لطفاً برای ما بفرمایید اتحادیه برای مدیریت و نظارت بر این کنگره‌ها و نمایشگاه‌ها چه برنامه‌ای دارد؟
یکی از ذغدغه‌های اصلی اتحادیه از همان ابتدا، نمایشگاه‌ها بوده است. متأسفانه تعداد نمایشگاه‌ها بسیار زیاد است و هر سال به تعداد آن اضافه می‌شود. ما اصلاً نمی‌خواهیم وارد این که انجمن‌ها و کنگره‌ها بازدهی دارند یا ندارد صحبت کنیم؟ و یا اینکه علم دندانپزشکی چقدر پیشرفت داشته که نیاز است در ایران ماهانه یک کنگره و نمایشگاه برگزار بشود صحبت کنیم. بدیهی است بنده نمی‌توانم این را باور بکنم. چرا که کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و سوئیس سالانه در این کشورها فقط یک نمایشگاه برگزار می‌شود و نمایشگاه‌های دندانپزشکی دو سال یک‌بار برگزار شده و به تأیید همه شرکت‌کنندگان شاهد پیشرفت‌ و بازدهی بالای آن بوده‌اند. اما متأسفانه در بعضی از کنگره‌های ما مسائل تکراری مورد آموزش قرار می‌گیرد.
ما دندانپزشکان و توزیع کننده‌ها و وارد کننده‌ها همه جزء یک خانواده هستیم و بدیهی است با هم ارتباط داریم و از بازخوردی که از خود دندانپزشکان می‌گیریم همه بر تکراری بودن و تعداد زیاد کنگره‌ها اتفاق نظر دارند.
البته ما منکر تلاش انجمن‌ها نیستیم و می‌دانیم که انجمن‌ها سعی دارند که تغییر رویه داده و مشاهده می‌کنم که در جهت خوبی قدم برداشت و کنگره‌ها به کنگره‌های علمی پر بارتری تبدیل شده‌اند، به هر صورت ما به عنوان اتحادیه مخالف برگزاری هرگونه نمایشگاه تکراری و متعدد هستیم و حتی‌الامکان اعضاء هیئت مدیره سعی بر کاهش تعداد نمایشگاه‌ها دارند.
در همین راستا ما با وزارت صنعت و معدن و مسئولین دیگر نشست‌هایی داشتیم که آن‌ها بصورت کتبی اعلام نمودند که نمایشگاه حق مسلم اتحادیه‌های مربوطه است و بدیهی است در نهایت این اعضاء و شرکت‌های محترم هستند که نباید شرکت کنند.

در سال‌های اخیر تولیدکنندگان و واردکنندگان با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان‌اند و در این زمینه چه راهکار و برنامه‌هایی تدارک دیده شده است؟
همانطور که مستحضر هستید در سال های اخیر شاهد مشکلات ارز و نوسانات آن هستیم و متأسفانه برخی از افراد ارزهای دولتی گرفته‌ و البته هنوز برای اتحادیه مشخص نشده‌ که چه افرادی هستند، با سازمان حمایت از مصرف کننده مکاتباتی داریم که برای قیمت‌گذاری کالاها بتوانیم هماهنگی‌هایی داشته باشیم که این کالاها بتوانند به قیمت منصفانه به دست مصرف کننده محترم برسد، در دستور هیئت مدیره که از طریق ریاست محترم ابلاغ شده تا آنهایی که ارز دولتی استفاده کردند برای قیمت‌گذاری منصفانه مطابق جدول قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با اتحادیه هماهنگ نمایید.
یکی از مشکلاتی که بنده در واردات کالا مواجه بوده‌ام، این است که در سال‌های گذشته به واسطه سیاست‌هایی که در اداره تجهیزات بوده، هماهنگی و همکاری شایسته بین اتحادیه صنف و اداره کل تجهیزات برقرار نشده و همین باعث شده بود که تعدادی انجمن‌های خودجوش و غیرانتفاعی یا تحت عنوان اتحادیه‌های خودجوش تشکیل شوند، اما اتحادیه صنف تنها اتحادیه قانونی و زیر نظر وزارت صنعت و معدن و با پروانه فعالیت صنفی با شماره فعالیت است و تنها اتحادیه‌ای هستیم که می‌توانیم پروانه کسب برای اعضاء صادر کنیم و تقریباً تمام تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان از اتحادیه ما پروانه کسب دارند. اما به دفعات شاهد هم‌اندیشی‌ها و جلساتی تحت عنوان اتحادیه‌ و انجمن‌های خودجوش بوده‌ایم، البته آنها کاملا برای ما قابل احترام هستند اما به نظر من کار باید طبق سلسله مراتب خود پیش برود و این جایگاه، جایگاه اتحادیه صنف است و اگر دوستان هم صاحب نظر هستند و می‌خواهند در این مورد کمک کنند، بهتر است با اتحادیه صنف که قانونمند است هماهنگ باشند و اتحادیه از آن‌ها استقبال خواهد کرد، ما آماده هستیم که هرگونه همکاری و هماهنگی با اینگونه انجمن‌های صنفی که به واقع آنها را نمی‌شناسیم، هماهنگی داشته باشیم و با هم برای کمک به صنف قدم برداریم.
در مورد سیاست‌های قابل تقدیر اداره تجهیزات به خصوص سامانه‌ی جدیدی و با احترام به آقای دکترمسائلی، متأسفانه بعضی از سیاست‌هایی که اتخاذ شده اجرای آن‌ها برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مشکل است. اداره تجهیزات اگر می‌خواهد به موفقیت‌های مطلوب برسد باید همیشه با اتحادیه صنف هماهنگ باشد که اتحادیه صنف از بدنه‌ی صنف است و اعضای هیئت مدیره از واردکنندگان و تولیدکنندگان و فروشندگان صنف هستند و از پیشکسوتان صنف بوده که مورد اعتماد اعضاء و با انتخاب تولیدکنندگان و واردکنندگان مشغول فعالیت شده‌اند.
من فکر می‌کنم که باید آنها تعامل و جلسات بیشتری را داشته و خیلی از مسئولیت‌ها را به اتحادیه تفویض کنند. همواره ما شاهد شعارهایی برای تسهیلات واردات هستیم، هنوز هم می‌شنویم اما می‌بینیم در عمل واردات مراحل دشواری دارد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با زحمات عزیزان در اداره تجهیزات بتوانیم شاهد بهبود این امر باشیم، ما زیاد هم با شعار تولید نمی‌خواهیم که واردات را بکوبیم یا ممانعت کنیم. تولید در تمام دنیا نشانه نماد کشورها بوده و درآمدزا است اما تولیدی که درست تعریف شده و درست حمایت شود، نه این که بعضی از تولیدکنندگان تا به فکر تولید می‌افتند، به موازاتش ابتدا برای کالایی که در فکرشان می‌خواهند تولید کنند، با مشابه نمونه وارداتی را صدمه زده یا ممانعت از ورود آن کالا داشته باشند.
به نظر من بهترین سیاست این است که تولید و واردات در کنار هم بوده و رقابت ایجاد کنند و انحصاری نباشد و این خیلی مهم است که به جایی برسیم که کالای خارجی وارد شود و کالای ایرانی با کیفیت نیز تولید شود و مصرف کننده خودش مبادرت به خرید کالای ایرانی کند و آن نقطه، نقطه‌ی موفقیت است نه اینکه جلوی واردات کالایی را برای حمایت از تولید ملی بگیریم، البته حمایت از تولید ملی کار ارزشمندی است اما بهتر است در کنارش به حد معقول واردات داشته باشیم که همیشه کیفیت و استاندارد را فراموش نکنیم.

چرا عده‌ای از تولید و توزیع‌کنندگان همیشه در فرایند واردات دچار ضرر و زیان می‌شوند؟
یکی از مشکلات ما تولیدکنندگانی هستند که مظلوم‌ترین طبقه‌ی صنف ما بوده و آنها با این گرانی‌ها هیچگونه تعریفی برای تأمین منبع کالا ندارند. ما باید با کمک اداره تجهیزات کاری کنیم که وارد کننده، وارد کند و تا زمانی‌که کالا به دست مصرف کننده می‌رسد نظارت دقیق با توجه به جدول قیمت‌گذاری چهارستونی انجام شود. من فکر می‌کنم که این بهترین روش است که توزیع‌کنندگان هم بتوانند قانونمند فعالیت کرده و روند توزیع کالا وقتی که شفاف و سراسری باشد خیلی کمتر کمبود کالا پیش می‌آید و یا نوسانات شدید قیمت کالا در بازار به این گستردگی نخواهد بود.
با صدای بلند می‌گویم تنها ارگانی که اختیار قیمت‌گذاری دارد، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و واردکنندگان است. هیچ سازمان دیگری نمی‌تواند قیمت‌گذاری کند. بدیهی است که از نظر تعریف قانونی در چهارچوب وظایف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. خود سازمان حمایت و مسئولین محترم در مواردی که لازم است همیشه در کمیته‌های قیمت‌گذاری مشورت گرفته و هم‌اندیشی انجام می‌شود اما بصورت تعریف شده نبوده و در این زمینه مکاتباتی انجام شده، جناب آقای کلانتری رئیس اتحادیه چندی پیش نامه برای سازمان حمایت نوشتند و جواب مثبتی هم گرفتیم و قرار است در آینده نزدیک با سازمان حمایت جلساتی داشته باشیم. اگر این ارزهای دولتی بخواهند تداوم داشته باشند حتماً با سازمان حمایت، اتحادیه، کارشناسان اتحادیه یک هم فکری خواهند داشت، چرا که صنف تجهیزات دندانپزشکی، تخصصی است و طبیعتاً نیازمند ورود اتحادیه نیز احساس می‌شود.

در حال حاضر فرایند قیمت‌گذاری‌ مواد و تجهیزات دندانپزشکی چگونه است؟
در گذشته، تمام کالاهای کشور توسط سازمان حمایت، قیمت‌گذاری می‌شد در حال حاضر با اینکه واردکننده‌ای به سازمان مراجعه نمی‌کند تا با توجه به جدول قیمت‌گذاری و نظارت کارشناسان قیمت‌گذاری انجام شود اما این بخشنامه همچنان به قوت خود باقیست که تمام واردکنندگان موظف هستند که ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت. چه برای مصرف کننده چه عمده فروش رعایت نمایند.
در هر صورت من امیدوارم که با کمک عزیزان و مسئولین اتحادیه بتوانیم در این موقعیت بحرانی که کمبود کالا در صنف تجهیزات دندانپزشکی احساس می‌شود، بتوانیم سریعاً مدیریت کرده تا به بحران نرسیم و بتوانیم، کالاها را به سرعت تأمین کرده و تولیدکنندگان عزیزمان بتوانند به ‌راحتی کالاهای خود را به دست مصرف‌کننده برسانند، در همین‌جا می‌خواهم تقاضا کنم اداره تجهیزات که در برنامه‌ها و سیاست‌هایشان ترخیص و واردات تسهیلات نیز دیده شده، این امر را جدی گرفته و به ویژه از کالاهایی که سابقه ورود دارند و واردکنندگانی که تجربه خوبی دارند اجازه دهند از چراغ سبز راحت عبور کنند و دچار مشکل نشوند.

آیا اتحادیه صنف در مورد قاچاق کالا تدابیری در نظر گرفته است؟
چرا بیست سال پیش قاچاق نداشتیم؟ به نظر من مبادرت و جلوگیری و عدم ارائه تسهیلات برای واردات بهترین عامل برای قاچاق است. وقتی که توزیع‌کننده و واردکننده شاهد باشد که طبق قانون می‌تواند واردات داشته باشند پس چرا به قاچاق روی آورند؟ حتی با احتساب اینکه قاچاق مالیات نمی‌دهد و با توجه به ریسک موجود معمولاً گران‌تر می‌شود زیرا هزینه بالایی دارد.
در هر صورت قاچاق برای تمامی اقشار، خطر دارد و فکر می‌کنم ما باید به واردات کمک کنیم و به آن تسهیلات ارائه داده تا واردات به راحتی انجام شده و این‌قدر فیلتر پشت فیلتر برای آن نگذاریم، واردکنندگان می‌دانند چه کالایی و با چه نیازی لازم است وارد شود و هیچ واردکننده‎ای پول نمی‌دهد، تا کالای غیر استاندارد خریده و همه تلاش می‌کنند که جنسی بخرند که بتوانند در کشور بازار خوبی داشته باشند و سال‌های سال بتوانند کالای باکیفیت به خریداران عرضه کنند.
کالاهایی که کیفیت نداشته باشد فقط یک‌بار می‌تواند به بازار وارد و یک‌بار می‌تواند توزیع گردد و با عدم رضایت مصرف‌کننده ادامه پیدا نمی‌کند، پس این همه کارشناسی و فیلتر گذاشتن به نظر من درست نیست. باید به توان و تجربه واردکنندگان با سابقه اطمینان کنیم و استانداردهای بین‌المللی را کافی بدانیم.

در پایان نکته و یا پیامی دارید بیان کنید؟
در پایان می‌خواهم اشاره کنم که این تحریم‌های ناجوانمردانه که وارد آن شده‌ایم برای کشور عزیزمان بوده و همه باید در مدیریت آن نقش مؤثری داشته باشیم و از کلیه مسئولین محترم بخصوص مسئولین محترم اداره کل تجهیزات و اداره محترم غذا و دارو می‌خواهم خواهش کنم تا هر چه سریع‌تر در فرصت کوتاه مانده تا تحریم بعدی نسبت به تسهیلات بسیار روان در واردات و ترخیص از گمرکات مساعدت لازم را لحاظ فرموده و دستورات رهنمود شده صادر فرمایند.

1400 دندانپزشک

رئیس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت؛ ۴۰ هزار دندانپزشک تا سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

رئیس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت؛ ۴۰ هزار دندانپزشک تا سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

رئیس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: تا سال ۱۴۰۰، تعداد دندانپزشکان کشور به ۴۰ هزار نفر خواهد رسید که تقریباً می‌توان گفت این تعداد از استانداردهای جهانی بالاتر است.
دکتر قاسم صادقی در نشست سراسری روسا و کارشناسان امور دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: همواره تلاش اداره امور دندانپزشکی معاونت درمان، تدوین برنامه‌هایی در راستای سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدات وزیر بهداشت و معاون درمان بوده است.
صادقی با بیان اینکه تاکنون برای ۳۲ هزار و ۴۰۷ دندانپزشک در نظام پزشکی پروانه صادر شده است و هر ساله ۲۰۰۰ نفر به این تعداد افزوده می شود،

اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۰، مجموع تعداد دندانپزشکان به ۴۰ هزار نفر خواهد رسید. تقریبا می‌توان گفت که این تعداد از استانداردهای جهانی بالاتر است، چرا که بر اساس استاندارها برای هر ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر یک دندانپزشک لازم است، در حالی که بر اساس این آمار یک دندانپزشک برای هر ۲۰۰۰ نفر در کشور وجود دارد.

البته به دلیل عدم توزیع نامناسب استفاده از خدمات دندانپزشکی برای عموم مردم در تمام مناطق کشور فراهم نشده است که تلاش می‌کنیم این مشکل را برطرف سازیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار همکاری خوبی در این زمینه با ما داشت و از فضای یک اتاق عمل در بیمارستان حشمتیه سبزوار برای ایجاد این مرکز استفاده شد.

براساس برنامه عملیاتی تدوین شده، فاز اول تأسیس این مراکز ایجاد زیرساخت بوده و مقرر است فاز دوم و سوم آن که به تجهیز این مراکز و تأمین نیروی انسانی می‌پردازد به ترتیب تا پایان شهریور و پایان آذر ماه انجام می‌شود و در نهایت افتتاح و بهره برداری این مراکز در بهمن و اسفند صورت می‌گیرد.
رئیس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت، تأکید کرد: با توجه به رویکرد مدیریت منابع و هزینه امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود به بهترین شکل استفاده کنیم تا خدمات یکپارچه و عادلانه و مناسبی برای مردم فراهم شود.

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛ تدوین راهنماهای بالینی در حوزه دندانپزشکی مغفول مانده است.

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛ تدوین راهنماهای بالینی در حوزه دندانپزشکی مغفول مانده است.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: یکی از نقاط مغفول در حوزه دندانپزشکی، تدوین راهنماهای بالینی است که این موضوع جزو برنامه‌های حوزه درمان است.
دکتر قاسم جان بابایی در نشست سراسری رؤسا و کارشناسان امور دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه به رغم اقدامات صورت گرفته در حوزه دندانپزشکی، همچنان در بخش درمان، به ساماندهی اقدامات بیشتری در این حوزه نیازمندیم، خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که از سال قبل آغاز شده و باید تقویت شود، ارائه خدمات دندانپزشکی شبانه روزی به ویژه در ایام تعطیل و نوروز بود که منجر به رضایتمندی مردم شد، زیرا ساماندهی مراکز درمانی دندانپزشکی شبانه روزی از سردرگمی مردم در مواقع ضرور جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: در فاز اول، ٦٠ مرکز درمانی بیماران خاص ساماندهی شده و در فاز بعدی ٣٠ مرکز دیگر اضافه خواهد شد که خدمات دندانپزشکی نیز یکی از خدماتی است که در این مراکز به بیماران خاص ارائه می‌شود. چراکه خدمات دندانپزشکی این بیماران مغفول مانده بود و اکنون با استقرار واحد دندانپزشکی در کلینیک‌های بیماران خاص، می‌توان خدمات بهتری به آنها ارائه داد.
وی با بیان اینکه سطح بندی خدمات دندانپزشکی از جمله اقدامات ضروری در این حوزه است، اظهار داشت: مردم برای انجام تمام خدمات دندانپزشکی به متخصص مراجعه می‌کنند، درحالی که ممکن است بسیاری از اقدامات درمانی در زمینه دندان، در حیطه دندانپزشک عمومی باشد.
جان بابایی با بیان اینکه یکی از نقاط مغفول در حوزه دندانپزشکی، تدوین گایدلاین (راهنماهای بالینی) و استاندارد خدمت است، گفت: این موضوع جزو برنامه‌های حوزه درمان است. در سال گذشته، در خصوص نظارت‌ها اقدامات خوبی انجام شده است، اما باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود. متأسفانه مردم در حوزه دندانپزشکی به حقوق خود آشنا نیستند و در صورت مواجهه با تخلف در حوزه دندانپزشکی، کمتر شکایت می کنند.
جان بابایی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی مجریان اصلی در بحث نظارت هستند و وزارت بهداشت وظیفه سیاست‌گذاری و هماهنگی را دارد، بنابراین امید است با وحدت رویه در دانشگاه ها، نظارت‌ها با جدیت بیشتری پیگیری شود، تا مردم بدانند که مدافع حقوق آنها هستیم.

شكست درمان ايمپلنت، شناسایی ريسك فاكتورها

شكست درمان ايمپلنت، شناسایی  ريسك فاكتورها   در درمان بیماریهای دندانپزشکی ارائه گردید.

مديريت مشکلات و شکست هاي ايمپلنت
(علت، پيشگيري و درمان)

دکتر امید مقدس پریودنتیست و عضو هیأت علمی دندانپزشکی دانشگاه آزاد، دکتر آرزو پزشکفر پریودنتیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

مقدمه
از هنگام معرفي مفهـوم استئواينتگريشن توسط Branemark و همكارانش ايمپلنت‌هاي دنداني به عنوان راهكار درمانی قابل پيش‌بيني براي جايگزين ‌كردن دندان های از دست رفته ايفاي نقش نموده‌اند. بقاي درازمدت ايمپلنت‌ها و رستوريشن‌هاي متكي بر ايمپلنت بويژه درمورد ايمپلنت‌هاي با سطوح صاف (turned surface) در مطالعات مختلف نشان داده شده است. اما مشخص شده كه ايمپلنت‌هاي با سطوح خشن (roughend surface) در مدت زمان كوتاه‌تر (۸-۶ هفته) استئواينتگريت مي‌شوند و داراي بعضي مزيت‌هاي كلينيكي بهتر نسبت به ايمپلنت‌هایي با سطوح صاف هستند. اما چنين مطالعات درازمدتي در مورد بسياري از ايمپلنت‌هايي كه در حال حاضر مورد استفاده قرار مي‌گيرند موجود نمي‌باشد.
طبق نتايج يك مطالعه متاآناليز كه اخيراً انجام شده و ۵۱ مطالعه را مورد بررسي قرار داده است(مطالعات بيشتر طولي و همگروهي بوده‌اند) ميزان بقاي ايمپلنت‌ها ۱۰-۵ سال گزارش شده است. از آن‌جايي كه بيشتر سيستم‌هاي ايمپلنتي كه در اين مطالعات استفاده شده، امروزه توسط سيستم‌هاي بهتر و پيشرفته تر جايگزين شده اند مي‌توان انتظار داشت كه در حال حاضر ميزان بقاي ايمپلنت ها بالاتر از اعداد گزارش شده در اين مطالعه مي‌باشد(شكل ۱-۳).
در حال حاضر، با وجود پيشرفت دانش، فن‌آوري و تجربه در زمينه ايمپلنت‌هاي دنداني ميزان شكست درمان ايمپلنت روند كاهشي داشته است اما هنوز درمان ايمپلنت توسط بسياري از كلينيسين‌ها به عنوان يك خطر بزرگ در نظر گرفته مي‌شود.
با وجود پيشرفت‌هاي فن آوري و علمي در اين زمينه، درمان ايمپلنت هميشه شامل يك پروسه بيولوژيكي ترميم و استئواينتگريشن مي‌باشد. پروسه‌هاي بيولوژيكي چند عاملی بوده و ممكن است توسط عوامل موضعي، سيستميك و عوامل حين جراحي به تنهايي يا همراه با هم تحت تأثير قرار گيرند و منجر به بروز مشكلات و يا شكست درمان ايمپلنت گردند.
هدف اين مقاله، بررسي شيوع، اتيولوژي، ريسك فاكتورها، پيش‌گيري و درمان شكست درمان ايمپلنت مي‌باشد. (در مورد شكست درمان از نظر استتيك در شماره‌های بعدی مجله بحث خواهد شد)


تعريف و تقسيم‌بـــندي انواع شكست درمان ايمپلنت
تعريف شكست درمان ايمپلنت
براي سال‌ها، يك عامل محدود كننده در بررسي شكست درمان ايمپلنت، نبود شاخص‌هاي مشخص براي تعريف موفقيت درمان ايمپلنت و نيز تغيير شاخص‌هاي مورد استفاده در ايجاد تمايز بين طول عمر (Survival) و موفقيت (Success) يك ايمپلنت بوده است. بنــــابراين تعريف اصطلاحات مختلف استفاده شده در زمينه شكست درمان ايمپلنت لازم است.
• موفقيت ايمپلنت (Implant success): ايمپلنت موفق بايد دارای ليستي از شاخص‌هاي مورد نياز براي بقاي دراز مدت باشد. در گذشته هر ايمپلنتي كه بقاي خود را از دست مي‌داد،‌ شكست در نظر گرفته مي‌شد. شاخص‌هاي لازم براي يك ايمپلنت موفق توسط Albrektsson و Zarb در ۱۹۸۶ تعريف شــــد و توسط Roos و همكاران تغيير يافت. اين شاخص‌ها به عنوان استاندارد طلايي در زمينه كلينيكي و تحقيقاتي به منظور بررسي ايمپلنت‌هاي نوظهور مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين شاخص‌ها عبارتند از: (۱) عدم وجود لقي (۲) عدم وجود راديولوسنسي اطراف ايمپلنت در راديوگرافي تحليل استخوان کمتر یا مساوی ۱ میلیمتر در طي سال اول پس از بارگذاري ايمپلنت (implant loading) و کمتر یا مساوی ۰.۲ میلیمتر در هر سال پس از آن، عدم وجود درد و پاتولوژي اطراف ايمپلنت و بقاي فانكشنال به مدت ۵ سال در ۹۰ درصد موارد و ۱۰ ساله در ۸۵ درصد موارد.
امروزه شاخص‌هاي مرتبط با زيبايي قابل قبول ايمپلنت به اين تعريف اضافه شده و همچنين عكس ‌آن به موارد شكست درمان ايمپلنت افزوده گرديده است.
• بقاي ايمپــــلنت (implant survival): ممکن است ايمپلنتي كه هم اكنون در دهان قرار دارد، ويژگي‌هايي را از خود نشان دهد ( تحليل استخوان شديد) که دلالت بر از دست رفتن ايمپلنت در آینده باشد؛ چنين ايمپلنتي موفق در نظر گرفته نمي‌شود(شكل ۲-۳).
• شكست درمان ايمپلنت: در هر زماني پس از كاشت ايمپلنت، چنانچه اينتگريشن آن از دست رود شكست درمان تلقي مي‌شود.
• ايمپلنت در حال شكست (Failing implant): اشاره به ايمپلنتي دارد كه لق نمي‌باشد اما شاخص‌هاي لازم براي يك ايمپلنت موفق را ندارد(شكل ۲-۳).

تقسيم‌بندي شكست درمان ايمپلنت
به طور معمول ۲ دوره زماني براي ارزيابي شكست درمان ايمپلنت به كار برده مي‌شود كه مرتبط با زمان بروز آن مي‌باشد.
• شكست زود هنگام (early failures): شكست درمان پيش از استئواينتگريشن، در اثر مشكلات حين جراحي يا پس از آن.
• شكست ديرهنگام (late failure): شكست درمان پس از طي دوره استئواينتگريشن كه معمولاً در طي فاز رستوريتيو و يا پس از آن روي مي‌دهد.
در هيچ كدام از انواع شكست، فقط يك عامل اتيولوژيك دخیل نبوده و مولتی فاکتوریال هستند. شكست درمان ايمپلنت تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار میگیرند که می توان به تكنيك جراحي نامناسب، فاكتورهاي ميزبان كه سبب اختلال در ترميم مي‌شوند، طراحي نامناسب پروتز و شرايطي كه منجر به وارد آمدن نيروهاي تروماتيك به ايمپلنت می گردند اشاره نمود. تشخيص زودهنگام مشكل داراي اهميت است چرا كه ممكن است بتوان آن را كنترل نمود و از شكست درمان جلوگيري كرد.
در گذشته،‌ شكست زودهنگام درمان در طي فاز ترميم كه معمولاً در سال اول پس از كاشت ايمپلنت صورت مي‌گرفت نسبت داده مي‌شد. امروزه استئواينتگريشن در بازه زماني كوتاه‌تر رخ مي‌دهد(۸-۶ هفته) و استئواينتگريشن براساس ثبات كلينيكي و وضعيت راديوگرافيكي استخوان اطراف ايمپلنت تعريف مي‌شود.
در هنگام كاشت ايمپلنت، ثبات اوليه به صورت مكانيكي تأمين مي‌شود. عدم توانايي در بدست آوردن اين ثبات اوليه مي‌تواند ناشي از تكنيك نادرست جراحي، ترميم سيستميك نامناسب يا موقعيت نادرست ايمپلنت باشد. با پيشرفت در تكنولوژي و طرح‌ريزي درمان ايمپلنت اعمال نيرو بر ايمپلنت بلافاصله پس از كاشت آن يا رستور نمودن موقتي آن به عنوان گزينه درماني قابل قبول وجود دارد. اين حالت تمايز گذاشتن بين شكست زودهنگام و ديرهنگام درمان را دشوار بويژه هنگامي كه پروتز موقت با پروتز نهايي جايگزين شده است مي‌سازد.

بروز شكست درمان ايمپلنت
با وجود موفقيت بالاي ايمپلنت‌هاي دنداني، چندين مطالعه نشان داده‌اند كه ميزان شكست درمان ايمپلنت مي‌تواند قابل توجه باشد.
بر طبق مطالعه Rosenberge و Torosian (10) ميزان شكست درمان ايمپلنت در يك بررسي ۵/۷ ساله، ۷ درصد بوده است. اين مطالعه جهت بررسي عوامل كلينيكي و یا ميكروبيولوژيكي دخيل در شكست درمان در مورد ۵ سيستم مختلف ايمپلنت انجام شده است.
بر طبق مطالعه متاآناليز Esposito و همكاران بروز شكست درمان ايمپلنت در ماگزيلا در ۴۰ درصد موارد به صورت زودهنگام و ۶۰ درصد ديرهنگام بوده است، در شرايطي كه پيوند استخوان انجام نشده باشد بر طبق اين مطالعه، ‌نيمي از موارد شكست ديرهنگام در طي سال اول فانكشن ايمپلنت‌ها رخ داده بود.
در يك آناليز دقيق توسط Berglundh و همكاران كه ۱۰ سيستم ايمپلنت را مورد ارزيابي قرار دادند ميزان از دست رفتن ايمپلنت در پروتكل‌هاي جراحي و پروتزي مختلف پيش و پس از قرارگيري ايمپلنت در فانكشن مورد بررسي قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که با وجود بالابودن ميزان بقاي ايمپلنت، از دست رفتن ايمپلنت و مشكلات مرتبط با آن در شرايط گوناگون بررسي شده متفاوت می باشد.
پيش از قرارگرفتن ايمپلنت در فانكشن،‌ميزان از دست رفتن ايمپلنت حدود ۵/۲ درصد موارد درمان گزارش شد؛ در این مطالعه مواردی بررسی شد كه بيش از يك ايمپلنت كاشته شده بود و پروسه معمول انجام گرفته بود. در مورد ايمپلنت‌هايي كه در فانكشن قرار گرفته بودند ميزان از دست رفتن ايمپلنت‌هايي كه در پروتز ثابت به كار رفته بودند در يك بازه زماني ۵ ساله ۳-۲ درصد و در مورد اوردنچرها بيش از ۵ درصد گزارش شده است(شكل ۳-۳).

اتيولوژي و ريسك فاكتورها
شكست درمان ايمپلنت مي‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• عفونت
• تروماي بافتي (گرم شدن بيش از حد استخوان، نكروز فشاري)
• وارد آمدن نيروي بيش از حد به ايمپلنت (وارد آمدن نيروي بيش از حد به صورت ترانس موكوزال،‌تروماي اكلوزالي)
• دلايل اياتروژنيك
این مسئله كه آيا ايمپلنت‌هاي دندانی بدليل عفونت (infective etiology) از دست مي‌روند و یا نيروهاي تروماتيك منجر به از دست رفتن استئواينتگريشن و گسترش عفونت در اطراف ايمپلنت مي‌شوند هنوز مشخص نیست. همچنین درمواردی كه يك ايمپلنت در فاز اوليه ترميم در اثر تروماي بافتي و در نهايت نكروز استخوان از دست مي‌رود، مشخص نيست كه صرفاً نكروز بافتي عامل شكست بوده و يا عفونت زمينه‌اي نيز ايفاي نقش كرده است. بنابراين شرايط گوناگوني مي‌تواند منجر به تركيبي از فاكتورهاي مختلف سبب شكست درمان ايمپلنت شده باشند.
به عنوان مثال، در موارد نادر شكستن فيكچر ايمپلنت، عفونت و تروما اغلب همراه با هم و يا پشت سر هم قرار دارند. تخريب استخواني اطراف ايمپلنت ناشي از عفونت (پري‌ايمپلنتايتیس) ممكن است پيش از شكستن ايمپلنت بروز كند و پس از آن وارد آمدن نيروي بيش از حد يا تروما به ايمپلنت مي‌تواند يك عامل ثانويه بوده و سبب شكستن ايمپلنت گردد. در اغلب موارد خط شكستگي در محل تماس استخوان- ايمپلنت گزارش شده است (شكل a-c 4-3) اين روند مي‌تواند به طور معكوس نيز روي دهد بدين ترتيب كه بر ايمپلنتي كه تحت تروماي اكلوزالي قرار دارد پري‌ايمپلنتاتيس نيز اضافه شود و سبب از دست رفتن استئواينتگريشن استخواني گردد(شكل a-c 5-3).
با این حال فلور ميكروبي در ايمپلنت‌هايي كه در اثر تروما از دست رفته اند در مقایسه با فلور ميكروبي در ايمپلنت‌هايي كه در اثر عفونت از دست رفته‌اند، متفاوت گزارش شده اند.
Rosenberg و همكاران نشان دادند كه در ايمپلنت‌هايي كه دچار شكست ديرهنگام به علت عفونت شده‌اند، فلور ميكروبي مشابه پريودنتيت بالغين بوده است كه نشان مي‌دهد عفونت‌هاي پري‌-ايمپلنت، شبيه آنچه در پريودنتيت بالغين روي مي‌دهد عفونت‌هاي مختص به موضع مي‌باشند. بر عكس، در ايمپلنت‌هايي كه علت از دست رفتن آن‌ها تروما بوده است، رادهاي متحرك، اسپيروكت‌ها و پريوپاتوژن‌هاي معمول ديده نشده و باكتري غالب در آن‌ها مانند آن‌چه در اطراف يك ايمپلنت سالم يا پريودنشيوم سالم ديده مي‌شود ارگانيسم‌هاي گرم مثبت هستند.
اين كه آيا همين باكتري‌ها در شكست زودهنگام درمان ايمپلنت نيز دخيل هستند يا خير هنوز روشن نيست. نکته قابل توجه دیگر این که تروما و عفونت از لحاظ وجود يا عدم وجود بافت گرانولوماتوز هنگام خارج كردن فيكسچر نيز با هم تفاوت دارند (شكل ۶-۳).
براي مرور ويژگي‌هاي كلينيكي در هر كدام از انواع شكست درمان جدول را ببينيد.
شكست ديرهنگام ايمپلنـــت در اثر پري‌ايمپلنتایتيس به تفصيل در شماره‌های بعدی مجله، مورد بررسي قرار گرفته است.

تروماي بافتي
يك عامل مهم در اتيوپاتوژنز شكست زودهنگام درمان، گرم شدن بيش از حد استخوان در ناحيه جراحي مي‌باشد. دماي بحراني برای نكروز استخواني C °۴۷ به مدت ۱ دقيقه مي‌باشد. هر چند ساير دلايل را نمي‌توان ناديده انگاشت، Piattelli و همكاران ويژگي‌هاي پاتولوژيك از دست رفتن ايمپلنت در اثر گرم شدن زياد استخوان را توصيف نموده‌اند: (۱) وجود سكستر استخواني (۲) وجود ارتشاح آماسي در فاصله بين استخوان و ايمپلنت (۳) عدم رژنراسيون استخوان اطراف ايمپلنت (۴) عدم وجود ارگانيزاسيون در لخته خوني اطراف ايمپلنت (۵) وجود استخوان متراكم و بالغ در اطراف ايمپلنت و (۶) حضور باكتري‌ها و استخوان نكروتيك در اطراف ايمپلنت.

فاكتورهاي اياتروژنيك
درمان ايمپلنت نيازمند طرح‌ريزي و اجراي دقيق درمان است. مراحل مختلفي از درمان وجود دارند كه رعايت دقيق آن‌ها مي‌تواند تأثير زيادي در نتيجه نهايي داشته باشد. چنانچه اين موارد به طور دقيق توسط كلینيسين رعايت نشوند مي‌تواند منجر به افزايش خطر شكست درمان و مشكلات پيش‌رو گردد. پيش از انجام جراحي بايد با استفاده از ابزارهاي گوناگون تصويربرداري ارزيابي دقيقي از ناحيه به عمل آورد. بدون استفاده از اين ابزارها نمي‌توان به مورفولوژي استخوان، پاتولوژي موجود و تفاوت‌هاي آناتوميك ناحيه پي برد.
اهمیت اين مسأله بويژه زمانی پررنگ می شود که ناحيه مورد نظر به ساختارهاي آناتوميك حساس نزديك باشد (مانند عصب دنداني – تحتاني، ريج منديبولار با مورفولوژي مقعر،‌قدام منديبل و خلف ماگزيلا). قرارگیری ایمپلنت در محل نامناسب یک شکست اياتروژنيك درمان به شمار مي‌آيد(شكل۷-۳).
در چنين شرايطي حتي اگر راديوگرافي مناسب تهيه شود اما استنت جراحي متناسب با آن آماده نگردد، بازهم قرارگيري ايمپلنت در موقعيت نامناسب را مي‌توان انتظار داشت.
شكست ایاتروژنيك، همچنین شامل مواردي كه انجام جراحي سبب ايجاد شكستگي در استخوان آلوئول، پرفوراسيون سينوس و يا از دست رفتن ثبات اوليه ايمپلنت مي‌شوند نيز را مي‌شود.
استفاده نادرست از وسايل جراحي مانند استفاده از وسايل كند، عدم خنك‌سازي كافي، و مهم‌تر از آن استريليزاسيون ناكافي وسايل و ناحيه جراحي نيز مي‌تواند سبب شكست اياتروژنيك درمان گردد.
مهارت، دانش و توانمندي كلينيسين لازمه انجام درمان‌هاي ايمپلنت بوده و اين توانمندي‌ها در سايه تمرين، صرف زمان در انجام و گذراندن آموزش‌هاي لازم به دست مي‌آيد.
مطالعات نشان داده‌اند كه ميزان مهارت جراح با ميزان بقاي ايمپلنت ها در مرحله دوم درمان، بويژه در مورد ۵۰ ايمپلنت اولي كه توسط كلينيسين كاشته مي‌شود در رابطه می باشد.

ريسك فاكتورها
سيستم‌هاي ايمپلنت
متاآناليز و كارآزمايي هاي باليني تصادفي كه بر روي سيستم‌هاي گوناگون انجام شده، ‌نشان داده اند كه نمي‌توان سيستم خاصي را با افزايش ميزان شكست درمان مرتبط ساخت.
Eckert و همكاران يك بررسي در مورد بقاي ۵ ساله محصولات ۶ کمپانی سازنده ايمپلنت (Astra Tech، Centerpulse،Dentsply/ Friadent،Implant Innovation،Nobel Biocare، Straumann) انجام دادند. ۵۹ مقاله براي بررسي وجود داشت كه بيشتر به صورت گزارش مورد (case series) یانظر افراد متخصص (expert opinion article) بودند. اين بررسي نشان داد كه ميزان بقاي ايمپلنت در سيستم‌هاي گوناگون به طور قابل توجهي مشابه بوده و با در نظر گرفتن تمام اين ۶ سيستم ايمپلنت ميزان بقا در مورد ۷۳۹۸ ايمپلنت در حدود ۹۶ درصد (۹۸-۹۳ درصد) گزارش شد. اگر بيشتر مطالعات بررسي شده به صورت گزارش مورد (case series) بوده‌اند ولی نويسندگان اين مقاله در نهايت نتيجه گرفتند كه از لحاظ ميزان بقاي ايمپلنت بين سيــــستم‌هاي گوناگــون تفاوت بارز وجود ندارد.
در مطالعه ديگري Esposito و همكاران، ۱۶ مطالعه كارآزمايي باليني تصادفي شده را براي مقايسه ۱۸ سيستم ايمپلنت با follow up بين ۵-۱ سال مورد بررسي قرار دادند. براساس نتايج اين مطالعات كه براساس هر بيمار و نه هر ايمپلنت بود روشن شد که در مورد ۷۷۱ بيمارهيچ تفاوت قابل توجه ای بين سيستم‌هاي مختلف از نظر ميزان شكست درمان وجود ندارد.
در مطالعات انجام شده در مورد علل شكست درمان ايمپلنت مشخص شده كه عواملي مانند كمبود كيفي يا كمي استخوان، مصرف بالاي سيگار و براكسيسم مي‌تواند تأثير زيادي بر شكست درمان ايمپلنت داشته باشد.
به علاوه، شواهد زيادي وجود دارد كه نشان مي‌دهد خطر از دست رفتن ايمپلنت در بيماران مستعد و یا مبتلا به پريودنتيت بالاتر است. در سال‌های اخیر چندين مطالعه سیستماتیک با هدف بررسي وجود رابطه بين سابقه پريودونتيت و افزايش شكست درمان ايمـــپلنت انجـــام شده است. تمام اين مطالعات نشان داده‌اند كه در بيماراني كه بدليل پريودنتيت تحت درمان قرار گرفته بودند احتمال شكست درمان ايمپلنت بالاتر از افراد فاقد پريودونتيت بود. ولي از آنجایی كه در بيماران با سابقه پريودونتيت هنوز ميزان بقاي ايمپلنت بالاست، وجود پريودونتيت كنترانديكاسيون براي درمان ايمپلنت نمي‌باشد؛ اما بايد توجه داشت كه حفظ بهداشت دقيق و برنامه‌هاي منظم پیگیری ضروری است.
از طرف دیگر ساير فاكتورهاي وابسته به ميزبان مانند سلامت عمومي فرد نیز ممكن است نقش مهمي در شكست زودهنگام درمان بازي كند. از اين گونه موارد مي‌توان به ديابت كنترل‌نشده، استئوپروز، داروهاي مورد مصرف و يا پرتودرماني اشاره كرد. هر چند براساس مطالعه مروري كه Esposito و همكاران انجام دادند رابطه مستقيمي بين از دست رفتن ايمپلنت و عوامل فوق به دست نيامده، اما به نظر مي‌رسد در اين زمینه كه معمولاً مجموعه‌اي از عوامل سبب از دســــت رفتن ايمپلنــــت مي‌گردند، اتفاق نظر وجود دارد.

درمان
گام اول در درمان، تشخيص و شناسايي ايمپلنت شكست خورده است.
نشانه‌هاي كلينيكي يك ايمپلنت شكست خورده ممكن است شامل يك يا بيشتر از موارد زير باشد: لقي، ادم، درد، چرك، خونريزي و نشانه‌هاي راديوگرافيك تحليل استخوان. اين علائم كلينيكي ممكن است در هر دو مورد شكست زودهنگام و ديرهنگام درمان دیده شوند. از ‌نظر استراتژی‌های درمان، بين شكست زودهنگام و ديرهنگام تفاوتي وجود ندارد.
در مواردی كه لقي ايمپلنت بارز باشد بايد بلافاصله ايمپلنت خارج گردد. سپس مراحل درماني براساس ناحيه مورد نظر (قدامي يا خلفي) و ميزان بافت از دست رفته و توانايي براي بدست آوردن ثبات اوليه براي جايگزيني ايمپلنت جديد انجام مي‌پذيرد.
ايمپلنت های شكست خورده باید هر چه سريع‌تر شناسايي شده تا بدين ترتيب بتوان از تخريب بيشتر استخوان جلوگيري نمود، چرا كه هر چه اين تخريب گسترده تر شود جايگزيني اين ايمپلنت با يك ايمپلنت جديد را بيشتر به مخاطره انداخته و از لحاظ زیبایی نيز مشكلات بيشتری را به دنبال خواهند داشت.
گزينه‌هاي درماني براي يك ايمپلنت شكست خورده به شرح زير می باشد:
• جايگزيني ايمپلنت شكست خورده با يك ايمپلنت قطورتر بلافاصله پس از خارج كردن
• خارج كردن ايمپلنت شكست خورده و همزمان قرار دادن ايمپلنت ديگر و انجام درمان GBR
• پس از خارج كردن ايمپلنت درمان‌هاي لازم براي بازسازي ناحيه انجام گيرد و پس از طي مدت زمان لازم و ترميم ناحيه، ايمپلنت ديگري قرار داده شود.
بدليل اين كه عفونت زمينه‌اي ممكن است دليل شكست خوردن درمان ايمپلنت باشد، درتمام درمان‌هاي فوق استفاده از آنتي‌بيوتيك توصيه مي‌شود.
روش جايگزين کردن ايمپلنت شكست‌خورده با يك ايمپلنت قطورتر به دنبال خارج كردن آن، در متون دندانپزشكي وجود دارد و به آن پرداخته شده است. Evian و Cutler در مطالعه‌اي پيشنهاد كرده‌اند كه تهاجم بافت نرم به درون ساكت را مي‌توان توسط دريل كردن ناحيه براي قرار دادن ايمپلنت قطورتر از ميان برداشت و استخوان كافي براي برقراري استئواينتگريشن را فراهم ساخت. در تمام مواردی كه در این مطالعه توسط ايمپلنت قطورتر جايگزين شده بودند برقراري استئواينتگريشن پس از ۶ ماه در طي مرحله دوم جراحي به اثبات رسيد(اشكال ۹-۳، a-c 8-3).
استفاده از ايمپلنت قطورتر در ناحيه استتيك مي‌تواند سبب از بين رفتن و تحليل استخوان باكال و به دنبال آن تحليل بافت نرم گشته مشكلات زيادي را از نظر استتيك ايجاد ‌كند. اين موضوع بويژه در كساني كه داراي بيوتايپ لثه‌ای thin هستند صدق مي‌كند زيرا در اين افراد وارد آمدن تروماي اضافي به بافت سبب تخريب بيشتر استخوان باكال مي‌گردد. در مقابل در نواحي خلفي چنانچه استخوان كافي موجود باشد و تابل باكال از ضخامت كافي برخوردار باشد به راحتي مي‌توان جايگزيني با ايمپلنت قطورتر را انجام داد. يك دوره زماني مناسب به منظور ترميم كافي ناحيه و حذف عفونت زمينه ای پس از كاشت ايمپلنت توصيه مي‌شود.
اخيراً Machtei و همكاران تحقيقي را در زمينه ميزان بقاي ايمپلنت‌هاي كاشته شده به جاي ايمپلنت‌هاي شكست خورده انجام داده‌اند. در این مطالعه ۵۶ بيمار با مجموع ۷۹ ايمپلنت که برای بار دوم کاشته شده بودند براي يك دوره ۷۸-۷ ماهه (ميانگين ۹/۲۹) مورد بررسي قرار گرفتند. ۱۳ ايمپلنت مجدداً از دست رفت، بنابراين ميزان بقاي ايمپلنت‌ها ۵/۸۳ درصد تخمین زده شد. نویسندگان نتيجه گرفتند كه ميزان بقاي ايمپلنت‌هاي جايگزين شونده، پايین‌تر از ايمپلنت‌هايي است كه در يك ناحيه دست نخورده كاشته مي‌شوند.

توصيه‌هاي كلينيكي براي پيشگيري از شكست درمان ايمپلنت
بسياري از اين گونه وقايع را مي‌توان با طرح‌ريزي و اجراي دقيق درمان جلوگيري نمود. طرح‌ريزي درمان با كمك CT اسكن، wax-up و توجه دقيق به جزئيات پيش و در هنگام كاشت ايمپلنت مي‌تواند مشكلات را به حداقل برساند.
عوامل سيستميك و موضعي مانند ديابت، پرتودرماني، سيگار، بهداشت دهاني ضعيف، پريودونتيت فعال يا سابقه وجود آن و كميت و كيفيت استخوان موجود مي‌تواند به طور قابل ملاحظه‌اي بر روي نتايج درمان تأثير گذارند. بنابراين كلينيسين در مورد هر بيمار بايد نسبت به خطرموجود، مزيت را بسنجد و طرح درمان را به گونه‌اي بريزد كه ريسك فاكتورها تا حد ممكن تحت كنترل در آيند.
در بيشتر شرايطي كه ريسك فاكتورهاي مرتبط با بيمار را نتوان تحت كنترل درآورد بايد انتظار شكست درمان يا مشكلات آينده را داشت. بنابراين بيمار و كلينیسين بايد تا حد امكان پروتكل‌هاي پيش‌گيرانه را مدنظر قرار داشته باشند و چنانچه قابل انجام نباشد بهتر است از درمان ايمپلنت صرف‌نظر نمود و به درمان‌هاي جايگزين فكر كرد.

نكات
• چنانچه هر گونه لقي در ايمپلنت‌ پس از كاشت آن مشاهده شود نشانه عدم استئواينتگريشن بوده و ايمپلنت بايد هر چه سريع‌تر خارج گردد. در اين مرحله هر چه ايمپلنت زودتر خارج گردد ترميم ناحيه بهتر و سريع‌تر رخ مي‌دهد.
• در مواردي كه ايمپلنت در اثر عفونت از دست رفته است،‌پس از خارج كردن آن و پيش از انجام پيوند استخوان حتماً بايد ناحيه به دقت دبريدمان و آلودگي زدايي شود.
• حضور کیفیت و کمیت مناسب از بافت نرم و سخت پيش از كاشت ايمپلنت برای پیشگیری لازم است تا بتوان از شكست درمان پيش‌گيري نمود. اين موضوع بويژه در ناحيه استتيك داراي اهميت بيشتري است.
• اپيكالي كردن بافت براي درمان ايمپلنتي كه دچار پري ايمپلنتایتيس اوليه شده يك راهكار درماني مناسب می باشد زيرا بيمار را قادر مي‌‌سازد ناحيه را به طور موثر پاكسازي نمايد.
• در مورد ايمپلنت‌هايي كه دچار تخريب استخواني متوسط يا پيشرفته هستند بهتر است به جاي اين كه تلاش برای پيوند استخواني در اطراف ايمپلنت آلوده متمركز گردد، ايمپلنت خارج شده و در صورت نياز از مواد پيوند استخواني در اطراف ايمپلنت جديد که دارای سطحی بدون آلودگي است، استفاده شود.

خیز سازمان امور مالیاتی برای اطلاع از درآمد پزشکان

  خیز سازمان امور مالیاتی برای اطلاع از درآمد پزشکان  جهت دریافت مالیات انجام میگردد

رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران خبر داد: اطلاعات درآمدی پزشکان از طریق سامانه‌های اطلاعاتی نظام مالیاتی از جمله حساب‌های بانکی آنان در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد.

خیز سازمان امور مالیاتی برای اطلاع از درآمد پزشکان
محمدرضا نوری، در خصوص میزان مالیات پزشکان در تهران، گفت: از میان حدود ۲۰ هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۱۳۹۶ اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

با توجه به رسیدگی‌های انجام شده برای عملکرد سال ۱۳۹۵ که تقریبا به همین میزان مالیات ابراز شده بود، بر اساس آمار و اطلاعات سامانه‌های طرح جامع مالیاتی، این میانگین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان توسط سازمان تعیین و تشخیص داده شده است.
وی با بیان اینکه ۵۰۰ پرونده پزشکان که با درآمد بالا مورد حسابرسی خاص و مبتنی بر اطلاعات سامانه‌های طرح جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی واقع شدند، افزود: میانگین مالیات اعلام شده توسط پزشکان با درآمد بالا حدود ۱۷ میلیون تومان برای هر نفر بود در حالی که مالیات واقعی آنها بالغ بر ۷۶ میلیون تومان تعیین و تشخیص داده شده است.
نوری در خصوص پزشکانی که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکرده‌اند، اظهار کرد:

اطلاعات این افراد برای رسیدگی به وضعیت پرونده مالیاتی‌شان از سامانه‌های طرح جامع مالیاتی اخذ شده و به ادارات خاص رسیدگی پزشکان داده شده است که به طور ویژه و با اولویت مورد حسابرسی قرار گیرند. این افراد همچنین باتوجه به عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، طبق قانون مشمول جریمه می‌شوند.
وی تصریح کرد: کلیه بیمارستان‌ها مکلف‌اند هر سه ماه یک‌بار درآمدهای کسب‌شده پزشکان در بیمارستان‌ها را به روش مکانیزه به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند؛

هر چند بعضی از بیمارستان‌ها به این وظیفه قانونی خود به‌درستی عمل نکرده‌اند که بر اساس مقررات مربوطه، جرائم مالیاتی برای آن‌ها لحاظ و مورد مطالبه قرار گرفته است.
رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران بابیان اینکه در خصوص پزشکان برنامه منسجمی را از سال گذشته در دستور کار قرار داده‌ایم

و نسبت به تشخیص مالیات آن‌ها اقدام خواهیم‌کرد، گفت: پرونده‌های پزشکانی که از دستگاه کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند نیز به‌صورت ویژه مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و نسبت به پذیرش هزینه‌ها و تعیین درآمد مشمول مالیات آن‌ها سخت‌گیرانه برخورد می‌شود.

خیز سازمان امور مالیاتی برای اطلاع از درآمد پزشکان   خیز سازمان امور مالیاتی برای اطلاع از درآمد پزشکان   خیز سازمان امور مالیاتی برای اطلاع از درآمد پزشکان   خیز سازمان امور مالیاتی برای اطلاع از درآمد پزشکان